• info@musicshamim.com

  • شماره تماس :442-80-442

  • ساعت کاری :10 صبح تا 22

بلاگ

مطالب بلاگ...

برچسب ها:
کارگاه ردیف‌نوازی و اجرای قطعات حمید متبسم در نیاوران

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

کارگاه ردیف‌نوازی و اجرای قطعات حمید متبسم در نیاوران

کارگاه ردیف‌نوازی و اجرای قطعات توسط حمید متبسم نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، حمید متبسم متولد ۲۴ مرداد ۱۳۳۷در شهر مشهد آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار و از بنیان‌گذارانِ گروه دستان است. از وی تاکنون آلبومهای موسیقی متعددی منتشر شده که از میان آن‌ها می‌توان بامداد، بوی نوروز، به نام گل سرخ، زمزمه‌ها و سیمرغ را نام برد.

این کارگاه به مدت هفت روز و در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۷ و ۱۸ تیر ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۹، دوشنبه ۱۹ تیرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۶ الی۱۹، سه شنبه و چهارشنبه ۲۰ و ۲۱ تیر ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۹ و سه شنبه و چهارشنبه ۲۷ و ۲۸ تیرماه از ساعت ۱۶ الی ۱۹ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

علاقمندان جهت ثبت‌نام در این کارگاه موسیقی می‌توانند اطلاعات خود را به آدرس teaching@motebassem. com ارسال فرمایند.

برچسب ها:
شاید از این تخم مرغ شانسی چیز خوبی درآید

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

یک تهیه‌کننده موسیقی:

شاید از این تخم مرغ شانسی چیز خوبی درآید!

«هیچ اطلاعاتی درباره برخی گروه‌های موسیقی وجود ندارد. وقتی به سایت بلیت‌فروشی وارد می‌شوید، فقط قیمت بلیت و سبک گروه اعلام شده، حتی نام نوازنده‌ها و خواننده‌های گروه هم نوشته نشده است. اگر دوست داشته باشم این اجرا را ببینم، شاید از این تخم مرغ شانسی چیز خوبی درآید، شاید هم نه

این‌ها بخشی از دیدگاه‌های رامین صدیقی - ناشر و تهیه‌کننده موسیقی - است که در گفت‌وگو با ایسنا با محوریت اطلاع‌رسانی و تبلیغ برای کنسرت‌ها، بویژه کنسرت‌های هنرمندان و گروه‌های خارجی در ایران مطرح کرد.

صدیقی در این‌باره معتقد است: البته همیشه این‌گونه نیست که اطلاعات کافی برای انتخاب، به دست مخاطب نرسد؛ اما اگر این اتفاق رخ دهد، برگزارکننده کنسرت بیشترین ضرر را خواهد دید.

او ادامه داد: سالن‌هایی که در تهران برای برگزاری کنسرت وجود دارند، گرچه محدودند، اما همیشه پر هستند و این باعث می‌شود مخاطب حق انتخاب داشته باشد. وقتی مردم درباره رویدادی اطلاعات کافی نداشته باشند، بعید است هزینه زیادی برای رفتن به کنسرتی که چیزی از آن نمی‌دانند، صرف کنند. این کوتاهی و بی‌تجربگی از سمت برگزارکننده است و ضرر آن را خودش می‌بیند. از سوی دیگر، اگر اطلاع‌رسانی به خوبی انجام شود، مردم می‌دانند قرار است چه چیزی را ببینند و مخاطب بیشتری هم جذب می‌شود.

صدیقی با تاکید بر این‌که برگزارکننده کنسرت باید در محافلی که مخاطبان در آن‌ها به‌دنبال کسب اطلاعات مربوط به حوزه موسیقی هستند، تزریق اطلاعاتی انجام دهد، گفت: من در سایت‌های بلیت‌فروشی دیده‌ام که بلیت فلان گروه را می‌فروشند؛ اما نه نام هنرمند را در آنجا نوشته‌اند و نه نمونه کاری از او وجود دارد. احتمالا توقع برگزارکننده این است که مخاطب، هر اسمی را می‌بیند، وقت بگذارد و درباره آن در اینترنت جست‌وجو کند. این موضوع ممکن است از کم‌آشنایی برگزارکننده باشد و صرف این‌که هنرمند خارجی بیاورد و امیدوار باشد مردم کنجکاو، کنسرت هنرمند خارجی را ببیند، برایش کافی است.

این برگزارکننده کنسرت‌های موسیقی همچنین اظهار کرد: بسیاری از موزیسین‌های خارجی که من آن‌ها را به ایران آورده‌ام، شناخته‌شده نبودند. ممکن است آن‌ها هنرمندان قابل و طراز اولی باشند، اما در میان مخاطبان موسیقی در ایران، پیشینه‌ای درباره‌شان وجود ندارد. به همین دلیل، ما از سه - چهار ماه قبل از هر مدیومی که بتوانیم، برای معرفی و تبلیغ آن‌ها استفاده می‌کنیم.

او درباره تمایل نداشتن برخی برگزارکنندگان برای انتشار اطلاعات مربوط به اجراها به‌دلیل وجود برخی حساسیت‌ها نیز تصریح کرد: دهه‌هاست ما از موضوعی رنج می‌بریم و آن این است که بنگاه‌های موازی زیاد داریم که دغدغه یا مسئولیت‌شان فرهنگ است. این‌ها اصولا با هم همخوان نیستند و خیلی از آن‌ها، آگاه هم نیستند. مثلا بسیاری از موسیقی‌های بی‌کلام که از صداوسیما پخش می‌شود، اثر جرج مایکل است.

صدیقی ادامه داد: گاهی وقتی چیزی بیان می‌شود، همه روی آن حساس می‌شوند. در این موارد، من یاد گیت‌های فلزیاب می‌افتم و می‌گویم اگر کسی از جلوی این گیت‌ها رد شد و بوق نزد، چرا دوباره او را بازرسی می‌کنند؟! این اختلاف سلیقه‌ها وجود دارد و بی‌راه نیست که برخی تهیه‌کنندگان نگران این حساسیت‌ها هستند و رغبت ندارند اطلاعات بدهند؛ اما وقتی هنرمند مشکلی ندارد و نوع موسیقی او تمام مراحل قانونی را طی کرده است، نباید حساسیت اضافه وجود داشته باشند.

او تاکید کرد: ما جواب خیلی از مسائل را می‌دانیم، اما به دلایل مختلف، آن‌ها را انجام نمی‌دهیم. خیلی واضح است که باید اطلاعات کافی در اختیار مخاطب قرار بگیرد و برگزارکننده باید بداند با آوردن یک هنرمند خارجی به ایران به‌دنبال چه چیزی است؛ یا برگزارکننده کنسرت صرفا قصد برپایی یک برنامه تفریحی و پر کردن اوقات فراغت مردم را دارد، یا دنبال مخاطب خاصی است تا کیفیت مطلوبی از موسیقی را که در خارج از کشور برگزار می‌شود، به او معرفی کند یا در حالت سوم، طبق اهداف بلندمدت‌تر می‌خواهد ذائقه جدیدی را در مخاطب ایرانی به‌وجود آورد. در هر سه حالت، برگزارکننده باید به‌عنوان «واسطه» درباره آن موسیقی اطلاعات داشته باشد.

این تهیه‌کننده موسیقی ادامه داد: اگر این اطلاعات وجود داشته باشد، برگزارکننده می‌تواند مکان مناسبی را برای اجرای آن نوع موسیقی انتخاب کند. ما گروه‌هایی را داریم که به اشتباه به تالار وحدت، فرهنگسرای نیاوران یا برج میلاد می‌روند. ما موسیقی‌ای‌هایی را داریم که هنرمندان‌شان، در ذات نمی‌تواند بیشتر از ۳۰۰ - ۴۰۰ نفر مخاطب داشته باشند، زیرا ذات موسیقی آن‌ها، فضای صمیمانه‌تری را می‌طلبد. وقتی برگزارکننده این آشنایی را داشته باشد، تمهیدات زیرساختی مناسب آن را فراهم می‌کند.

صدیقی قدم بعدی را معرفی و تبلیغ کار دانست و گفت: وقتی برگزارکننده مجوز اجرا را گرفت و همه کارهای لازم را انجام داد، باید کار را معرفی کند. رسانه‌ها هم برای معرفی کردن هستند. اغلب هنرمندان لینک‌های ویدیویی و صوتی، سایت و صفحه‌های مجازی مانند اینستاگرام دارند. برگزارکننده می‌تواند به اندازه کافی از آن‌ها متریال بگیرد و تبلیغ کند.

او همچنین در این‌باره توضیح داد: یک راه تبلیغ این است که مدتی مانده به زمان اجرا، چند رسانه با هنرمند یک گفت‌وگوی ویدیویی اینترنتی بگیرند. به‌طور کلی تبلیغات می‌تواند شامل موسیقی هنرمند و معرفی او باشد. همچنین در فرصت چند روزه‌ای که پیش از کنسرت وجود دارد، امکان برگزاری کنفرانس رسانه‌ای و کارگاه‌های آموزشی با حضور هنرمندان وجود دارد. اگر برگزارکننده با وسواس کارش را انجام دهد به راحتی می‌تواند دو - سه ماه پیش از اجرا، برای تبلیغ وقت بگذارد.

او در ادامه اظهار کرد: اگر کار تبلیغات، از ابتدا درست پیش برود، مخاطب هم می‌تواند این اطلاعات را بگیرد و برای آسایش خاطر خودش، تحقیق هم کند.

صدیقی با بیان این‌که این موضوع فقط به اجراهای خارجی محدود نمی‌شود، توضیح داد: برخی اجراهای داخلی نیز حتی یک بنر تبلیغاتی ندارند، یعنی فقط نام گروه اعلام می‌شود. من به‌عنوان یک مخاطب علاقه‌مند، با یک نام به چه چیزی می‌رسم؟ حتی یک بیوگرافی یا نمونه صوتی و تصویری از آن گروه موسیقی وجود ندارد. این در حالی است که شاید بسیاری از این گروه‌ها که جدید هم هستند، گروه‌های خوبی باشند. من به‌عنوان فردی که پیگیر موسیقی است، اول خبرگزاری‌ها را چک نمی‌کنم، بلکه به سراغ سایت‌های بلیت‌فروشی می‌روم. منِ مخاطب چقدر باید کنجکاو باشم و این داستان من را قلقلک بدهد که در اینترنت جست‌وجو کنم و ببینم چه اطلاعاتی درباره این گروه موسیقی وجود دارد؟

او در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار این‌گونه اطلاعات جزو وظایف سایت‌های بلیت‌فروشی است؟ گفت: وقتی خود برگزارکننده این کار را انجام نمی‌دهد، نمی‌توان از سایت‌های بلیت‌فروشی انتظاری داشت؛ اما اگر من صاحب یک سامانه بلیت‌فروشی بودم، قطعا برای پرستیژ سایتم شرط می‌کردم که اگر گروهی می‌خواهد بلیت‌فروشی کنسرتش را در سایت انجام دهد، باید حتما پنج خط بیوگرافی، یک نمونه تصویری و صوتی و ... داشته باشد.

این تهیه‌کننده موسیقی درباره تبلیغات ماهواره‌ای برخی‌ کنسرت‌ها نیز اظهار کرد: کانال‌های ماهواره‌ای خلاف قوانین و شئونات کشور ما کار می‌کنند و تبلیغ در آن‌ها همیشه با شماتت همراه است. ما این موضوع را در حوزه فیلم هم دیده‌ایم؛ ولی اگر تهیه‌کننده ویترین مناسبی برای کار در اختیارش قرار نگیرد، ناگزیر می‌شود به تبلیغات ماهواره‌ای رو بیاورد. این داستان نباید این‌گونه ادامه پیدا کند، وقتی برخورد سلبی می‌شود، آدم‌ها به دنبال راه‌ حل‌های جایگزین می‌روند، در حالی که اگر شرایط را لطیف‌تر کنیم، نه‌تنها پول از کشور خارج نمی‌شود، بلکه آدم‌ها می‌توانند برای رونق کارشان امیدوارتر باشند.

گزارش از تعطیلی یا ادامه فعالیت ارکستر سمفونیک صداوسیما

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

گزارش از تعطیلی یا ادامه فعالیت ارکستر سمفونیک صداوسیما

ارکستر سمفونیک صداوسیما که در دهه هفتاد به دستور رهبری تاسیس شد؛ این روزها وضعیتی را تجربه می‌کند که صحبت از تعطیل شدن یا نشدن آن است. برخی از نوازندگان ارکستر می‌گویند ارکستر تا اطلاع ثانویه تعطیل است اما مدیر مرکز موسیقی این سازمان تمام مسائل مطرح شده را تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دوران طلایی فعالیت ارکسترهای صداوسیما (بعداز انقلاب57) یعنی دهه هفتاد؛ اکثر اهالی موسیقی گمان می‌کردند که بعدها مهمترین جریان‌های ارکسترال از درون این سازمان شکل خواهد گرفت. مهمترین ارکستر آن سال‌ها اکستر سمفونیک صداوسیما بود که با حضور موزیسین‌های توانمندی کار می‌کرد؛ اما کمتر کسی فکر می‌کرد تنها دو دهه بعد از شکل‌گیری ارکسترهای توانمند صداوسیما، این روند رو به اوفول خواهد نهاد.

امروز آنچه از ارکسترهای این سازمان عریض و طویل باقی مانده تنها نامی کم‌رمق از ارکستر سمفونیک صداوسیماست. دیگر نه خبری از ابهت و هیمنه پیشین است و نه اثری از آثار فاخر و تاثیرگذار آن. تا آنجا که در سال‌های اخیر به‌ویژه در 5 ماه گذشته روایت‌های تلخی از موزیسین‌های قدیمی و جوان‌تر ارکستر سمفونیک صداوسیما شنیده می‌شود که نشان از پایانِ تلخ ارکسترها در تلویزیون دارد.

همایون رحیمان که خود از بنیان‌گذاران ارکستر سمفونیک صداوسیما محسوب می‌شود، درباره نحوه شکل‌گیری این ارکستر به خبرنگار ایلنا گفت: من و آقایان بیگلری‌پور، نادر مرتضی‌پور و دکتر حسن ریاحی جزو بنیان‌گذاران ارکستر سمفونیک صداوسیما بودیم. شروع کار ارکستر بسیار خوب بود. بهترین نوازنده‌های ارکستر به تلویزیون می‌آمدند؛ فعال‌ترین ارکستر برای اجرای آثار فاخر و کلاسیک همین ارکستر بود. در زمان مهدی کلهر اوج کار ارکستر بود. تا زمان علی معلم دامغانی هم کارهای ارکستر خوب بود؛ اما بعد از علی معلم؛ مدیرانی در راس مرکز موسیقی قرار گرفتند که به آن لطمه زدند. به مرور زمان نیز وقتی نوازنده‌ها دیدند که ارکستر مانند گذشته فعالیت نمی‌کند از آن جدا شدند.

تشکیل‌ ارکستر سمفونیک صداوسیما با دستور رهبر

آشنایی رهبری با شوستاکویچ و امیرف ما را شگفت‌زده کرد

رحیمیان درمورد نحوه شکل‌گیری ارکستر سمفونیک صداوسیما به خبرنگار ایلنا گفت: اگر اشتباه نکنم سال 1373 بود که رهبری به سازمان صداوسیما آمدند و ما سرود ملی را در فضای باز تلویزیون اجرا کردیم و ایشان هم از اجرا خوش‌شان آمد. آن زمان مدیر مرکز موسیقی صداوسیما آقای مهدی کلهر بود و نوازنده‌های خوبی در تلویزیون فعالیت می‌کردند. بودجه این ارکستر را نیز خود رهبری درنظر گرفتند. ایشان چند سال بعد بازهم به صداوسیما آمدند و تنها جایی که حدود یک ساعت نیم در آن حضور داشتند همین ارکستر سمفونیک صداوسیما و استودیو 103 بود. جالب اینکه در آن بازدید رهبری درباره شوستاکویچ و امیرف صحبت کردند که ما بسیار از این موضوع شگفت‌زده شدیم. در آن دیدار، ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی صداوسیما به اجرا پرداختند. بعد از اجرا، نوازنده‌ها روی زمین نشستند و مقام معظم رهبری؛ جناب آقای خامنه‌ای؛ برای اعضای ارکستر شروع به صحبت کردند. آن زمان صداوسیما حدود 14 ارکستر مختلف داشت. بعدها که آقای بیگلری‌پور فوت شد، ارکستر سمفونیک صداوسیما آرام آرام رونق خود را از دست داد. در این مدت هم که آقای سهراب کاشف به عنوان یک رهبر توانمند به ارکستر آمد؛ در واقع یک ارکستر نصف و نیمه را تحویل گرفت و درنهایت امروز دیگر شاهد تعطیلی این ارکستر هستیم.

آیا ارکستر سمفونیک صداوسیما تعطیل شده است؟

چند ماهی است که حرف حدیث‌های بسیاری پیرامون تعطیل شدن ارکستر سمفونیک صداوسیما شنیده می‌شود؛ به‌خصوص طی یک ماه  نیم اخیر. آیا واقعا این ارکستر تعطیل شده؟ این سوالی‌ست که بسیاری از اهالی موسیقی درباره آن با تردید می‌اندیشند.

یکی از اعضای ارکستر سمفونیک صداوسیما که نمی‌خواست نامش فاش شود، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در این‌باره گفت: ارکستر سمفونیک صداوسیما از میانه‌های اسفند ماه 1395 به دلیل نزدیک شدن به عید نوروز تعطیل شد و پس از عید به دلیل مشکلاتی که بیشتر پیرامون مسائل مالی بود، نوازندگان ارکستر را به حالت تعلیق درآوردند. متاسفانه در ارکسترهای ایرانی اعم از دولتی و خصوصی مشکلات اصلی پیرامون مسائل مالی است.

وی در ادامه افزود: آخرین حقوقی که مرکز موسیقی صداوسیما به اعضای ارکستر سمفونیک خود پرداخت کرده؛ به اسفند ماه ۱۳۹۵ بازمی‌گردد. البته ما هنوز حقوق بهمن و اسفند ماه را دریافت نکرده‌ایم و بعد از آن هم ارکستر تعطیل بوده است. در اردیبهشت امسال نیز ارکستر سمفونیک صداوسیما سه جلسه تمرین برگزار کرد منتهی بسیاری از نوازندگان ارکستر به نشانه اعتراض به سطح بسیار نازل دستمزدهایشان اعلام کردند تا زمانی که این شرایط بهبود پیدا نکند در تمرینات شرکت نخواهند کرد.

اینکه گفته‌اند از بهمن ماه حقوق نگرفته‌اند، صحت ندارد

اما محمدباقر معلم (رییس مرکز موسیقی صداوسیما) چیز دیگری می‌گوید. او به خبرنگار ایلنا گفت: حقیقت این است که ارکستر سمفونیک صداوسیما در اسفند ماه در سالن اجلاس سران نیز اجرا داشته است. در فروردین ماه نیز طبق عرف همه ساله، ارکستر تعطیل بوده است. در واقع تعطیلات ارکستر همواره در دو بخش بوده که یک بخش آن تعطیلات زمستانی بوده و بخش دیگر نیز در ماه رمضان قرار دارد که هیچ وقت ارکستر کار نمی‌کرده است. اینکه گفته‌اند از بهمن ماه حقوق نگرفته‌اند، صحت ندارد. سیستم حقوق نوازنده‌ها به این صورت است که معمولا نوازنده‌هایی که قرارداد دارند به تعداد دفعاتی که تمرین می‌کنند حقوق دریافت می‌کنند. حتی اگر تعطیلات بدون پیش‌بینی اتفاق بیفتد، پول این تعطیلات نیز پرداخت می‌شود. نوازنده‌ها در کل دو ماه حقوق معوقه داشتند که یک ماه آن در ابتدای اردیبهشت امسال پرداخت شد و ماه دیگر نیز در این ماه پرداخت می‌شود.

ارکستر فعلا تعطیل شده، ظاهرا منتظر تصویب بودجه هستند

به دلیل سطح بسیار پایین دستمزدهای ارکستر؛ قصد همکاری با آن را ندارم

شهرام رکوعی، یکی از اعضای باسابقه ارکستر سمفونیک صداوسیما نیز در این‌باره به ایلنا گفت: ما تا اواسط اسفند 1395 فعالیت داشتیم که از آن زمان به دلیل تعطیلات نورزوی، ارکستر نیز تعطیل شد. این تعطیلات در فروردین ماه نیز ادامه داشت. در سال جدید هم دو یا سه جلسه تمرین در اریبهشت برگزار شد و از آن زمان تاکنون ارکستر تعطیل شده و ظاهرا منتظر تصویب بودجه هستند تا دوباره فعالیت ارکستر را دوباره راه‌اندازی کنند. البته خود من به دلیل سطح بسیار پایین دستمزدهای این ارکستر؛ دیگر قصد همکاری با آن را ندارم.

به نوازنده‌ها گفته بودند فعلا پولی در کار نیست اما شما به فعالیت‌تان ادامه بدهید

وی در ادامه افزود:‌ در اردیبهشت ماه امسال دو یا سه جلسه تمرین برگزار شده که طی آن عده‌ای به نوازنده‌ها گفته بودند که فعلا پولی در کار نیست اما شما به فعالیت‌تان ادامه بدهید تا بودجه سال 96 هم برسد. به هر حال گمان نمی‌کنم چنین شیوه‌ای درست باشد. به‌طور طبیعی اعضای ارکستر هم این مسئله را نپذیرفته‌اند و فعالیت ارکستر به زمانی موکول شده که بودجه‌ای برای این کار تصویب بشود و دست‌اندرکاران نیز بتوانند بودجه را به ارکستر تخصیص بدهند و قرارداد ببندند.

دستمزدها در ارکستر سمفونیک صداوسیما بسیار شرم‌آور است

منِ سرگروه 700 هزار و بسیاری از نوازنده‌ها 400 – 450 هزار تومان می‌گرفتند

این موزیسین همچنین عنوان کرد: دستمزدها در ارکستر سمفونیک صداوسیما بسیار شرم‌آور است؛ من به عنوان سرگروه یکی از گروه‌های سازی ارکستر ماهیانه حدود هفتصد هزار تومان دستمزد دریافت می‌کردم. البته من به عنوان سرگروه چنین دستمزدی می‌گرفتم و بسیاری از نوازنده‌ها حقوق‌هایشان در حد 400 – 450 هزار تومان بود.

البته رییس مرکز موسیقی صداوسیما در این‌باره عنوان کرد: اعضای ارکستر به خاطر اینکه سه اجرای بیرونی در ایام پایانی سال 1395 و شب سال نو داشتند؛ بیش از حقوق‌شان حق‌الزحمه دریافت کرده‌اند.

تنها هشت روز بیمه در ماه برای نوازندگان ارکستر لحاظ می‌شود

مسله بیمه اعضای ارکستر نیز یکی دیگر از موضوعات مورد اعتراض نوازندگان ارکستر سمفونیک صداوسیماست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

یکی دیگر از اعضای ارکستر سمفونیک صداوسیما که او نیز نخواست نامش فاش شود، در این‌باره گفت: ما تنها در روزهایی که تمرین داریم بیمه هستیم؛ یعنی در هر هفته دو روز بیمه برایمان محاسبه می‌شود که به هیچ دردی نمی‌خورد.

وی در ادامه افزود: مشکل اصلی ارکستر سمفونیک صداوسیما مشکل بودجه است و با گذشت سه ماه از سال هنوز اعضای ارکستر قراردادی ندارند. این در حالی است که ما از سال گذشته دو ماه حقوق طلب‌ داریم که هنوز پرداخت نشده است. در اسفند سال گذشته زمانی که قرار بود ارکستر را تعطیل کنند؛ گفتند ان‌شاء الله در سال جدید مشکل بودجه حل می‌شود اما عملا این اتفاق نیفتاد. از اواسط اردیبهشت نیز بعد از چند جلسه تمرین دوباره اعضای ارکستر به وضعیت موجود اعتراض کردند که درنهایت ارکستر تا اطلاع ثانوی و تخصیص بودجه تعطیل شده است.

این موزیسین همچنین عنوان کرد: چند مشکل جدی در موضوع ارکستر سمفونیک صداوسیما وجود دارد؛ اول اینکه میزان دستمزد بسیار ناچیزی برای اعضای ارکستر سمفونیک صداوسیما درنظر گرفته شده است؛ دوم اینکه همین دستمزدهای ناچیز نیز بسیار بدون نظم و با تاخیر پرداخت می‌شود. خود من آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ام مربوط به بهمن ماه بوده که مبلغی کمتر از دویست هزار تومان است. قطعا کسی که دستمزد پایین گرفته؛ دیگر هیچ تمایلی برای ادامه این شرایط نخواهد داشت. از این رو بسیاری از نوازندگان در تمرینات ارکستر سمفونیک صداوسیما حضور پیدا نمی‌کنند و ادامه کار ارکستر را منوط به حل این مشکلات کرده‌اند.  

اما محمدباقر معلم درباره نحوه بیمه نوازندگان ارکستر سمفونیک صداوسیما روایت دیگری دارد. او به خبرنگار ایلنا گفت: سازمان صداوسیما با مشکل کسر بودجه کلی مواجه است. تمرینات ارکستر سمفونیک صداوسیما نیز به این صورت است که ما در هر ماه، 8 جلسه تمرین برگزار می‌کنیم. در ایام محرم، هفته پایانی اسفند و فروردین و ماه رمضان نیز ارکستر تعطیل است و از آنجا که قبل از پایان سال ۹۵ این ارکستر سه اجرای بیرونی داشت؛ میزان حقوقی بیشتر از دستمزدشان به آنها پرداخت شده است.

معلم در ادامه افزود: به این نوازنده‌ها بابت ۲ جلسه تمرین در هر هفته، یا ۸ جلسه تمرین در ماه طبق قرارداد حقوقی پرداخت می‌شود و بیمه در نظر گرفته می شود. علاوه بر این اگر اجرایی در بیرون از سازمان انجام شود، درآمد حاصل از آن نیز به عنوان دستمزد به نوازنده‌ها تعلق می‌گیرد. تمام قراردادها و بیمه‌های ما طبق قوانین وزارت کار بسته می‌شود و اگر خارج از این قوانین عمل شود مشمول جریمه خواهیم شد. از این رو قراردادها و بیمه‌ها مو به مو قانون تنظیم شده است. لذا پرداختن به چنین بحثی مدخلیت ندارد. ضمن اینکه نوازنده‌ها معمولا چند جای مختلف فعالیت می‌کنند همین باعث می‌شود که این مسئله از چند بعد قابل بررسی باشد.

سرانجام ارکستر سمفونیک صداوسیما در هاله‌ای از ابهام

با روندی که ارکستر سمفونیک صداوسیما طی سال‌های اخیر طی کرده و مسیری که این روزها ادامه دارد، نگرانی‌های بسیاری درمورد ادامه حیات این ارکستر وجود دارد و بسیاری معتقدند اگر بازنگری جدی در این زمینه صورت نگیرد حاصل سال‌ها تلاش و اعتبار ارکستر از بین خواهد رفت.

اگر رهبر ارکستر برلین را هم بیاورند نمی‌تواند کاری از پیش ببرد

  نوازنده‌های ارکستر پراکنده شده‌اند و ارکستر به وضعیت اسفناکی دچار شده

همایون رحیمیان در بخش دیگری از سخنانش درباره سرنوشت این ارکستر گفت: ارکستر سمفونیک صداوسیما از زمانی که مدیریت‌های ناآشنا به موسیقی در راس مرکز موسیقی قرار گرفتند؛ اثرگذاری‌اش کمتر شد. آقای معلم انسان بسیار شریفی هستند منتهی دیگر شرایط به جایی رسیده که هیچ کاری نمی‌شود کرد. به هر حال مشکل جدی در بحث بودجه برای ارکستر وجود دارد. حتی این اوخر آقای سهراب کاشف که رهبر توانمندی است را به ارکستر سمفونیک صداوسیما آوردند منتهی با شرایط موجود اگر رهبر ارکستر برلین را هم بیاورند نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. متاسفانه بسیاری از نوازنده‌های این ارکستر پراکنده شده‌اند و ارکستری که در روزگاری بسیار خوب اجرا می‌کرد به وضعیت اسفناکی دچار شده است. از بین رفتن چنین ارکستری باعث تاسف بسیار است.

یکی دیگر از اعضای ارکستر صداوسیما که او هم خواهان آن بود که نامش ذکر نشود با بیان این مطلب که ارکستر سمفونیک افغانستان وضعیت بهتری از ارکستر ما دارد، گفت: چند وقت پیش اجرایی از ارکستر سمفونیک ونزوئلا دیدم واقعا باور کردنی نبود. همه جای دنیا به دلیل توجهی که به فرهنگ و موسیقی کشورشان دارند؛ همگی رو به جلو حرکت می‌کنند به غیر از ما در عرصه هنر ایران.

بودجه ارکستر چه شده؟

فقط در مجلس یا سالن سران؛ سرود ملی اجرا می‌کنیم

وی این‌طور ادامه داد: ارکستر سمفونیک صداوسیما در سال ۱۳۷۳ به دستور مقام معظم رهبری تاسیس شد. در آن دوره که آقای لاریجانی رئیس صداوسیما بودند بهترین دوره ارکستر صداوسیما محسوب می‌شد چراکه بهترین شرایط برای فعالیت اعضای ارکستر فراهم شده بود و فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دادیم. اما در این دوران؛ همواره گفته می‌شود بودجه نیست و سوال‌ ما این است که بودجه ارکستر چه شده؟ نکته مهم دیگر این است که صداوسیما دیگر اجراهای بیرونی ندارد؛ در صورتی که در دوره مرحوم بیگلری‌پور ارکستر سمفونیک صداوسیما یکی از فعال‌ترین ارکسترها بود و ما هم در جشنواره موسیقی فجر و هم در مناسبت‌های مختلف اجراهای مختلفی داشتیم. بعد از زنده‌یاد بیگلری‌پور این روند تغییر کرد و ما دیگر به آن معنا اجراهای بیرونی نداریم. اجراهایی هم که در خارج از سازمان ترتیب داده می‌شود به اجرا در مجلس یا سالن سران و اجرای سرود ملی محدود می‌شود. دیگر رپرتوار معنایی ندارد.

وی در ادامه افزود: من از اواخر دهه شصت در صداوسیما فعالیت کرده‌ام. متاسفانه بحث نظم بودجه‌ای یکی از مشکلات موسیقی صداوسیما محسوب می‌شود. برای مثال ما در حدود سال‌های 1368 تا 1373-74 به همراه گروه کر حدود 220 تا 230 کار با همکاری آقای اخوان (سرپرست گروه کر) ضبط کردیم منتهی هرگز دستمزد این آثار به ما پرداخت نشد و پیگیری‌های بعدمان نیز به نتیجه نرسید. من قبول دارم که هیچکس دوست ندارد افراد زیر دستش با مشکل روبرو شوند اما به هر حال؛ بودجه ارکستر سمفونیک تهران مسئله‌ای است که باید تکلیفش مشخص شود.

این نوازنده عنوان کرد: آنچه صداوسیما به عنوان دستمزد ماهیانه نوازندگان ارکستر اعلام می‌کند با آن چیزی که پرداخت می‌کند؛ تفاوت دارد. برای مثال دستمزد خود من ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان است که در نهایت ۵۰۰ هزار تومان به من پرداخت می‌شود. البته این نکته را باید عنوان کنم که آخرین دریافتی ما به دی ماه ۱۳۹۵ مربوط می‌شود و از آن زمان تاکنون هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌ایم. یکی از دلایل اصلی تعطیلی امروز این ارکستر همین اتفاقات مالی است که باعث ناراحتی اعضای ارکستر شده تا دیگر تمرین نکنند.

پرداخت نشدن مطالباتش اعضای ارکستر اصلا صحت ندارد

همیشه دستمزد اهل فرهنگ پایین بوده؛ این روال کلی فقط مختص سازمان صداوسیما نیست

و اما پاسخ مدیر مرکز موسیقی صداوسیما در مورد ترک کردن ارکستر ازسوی نوازندگان به دلیل پرداخت نشدن مطالباتشان گفت: این مسئله اصلا صحت ندارد. اولا که چنین رفتاری دون شان هنرمندان است. ارکستر سازمان صداوسیما درحالیکه باقی ارکسترها به شکل موسمی و فصلی کار می‌کنند آهسته و پیوسته کارش را انجام داده است. لذا هیچیک از دوستان اساسا چه در نگاه فرهنگی و صرفه اقتصادی این درآمد مستمر را رها نمی‌کنند؛ البته همواره دستمزد اهل فرهنگ دستمزد پایینی است؛ این روالی کلی محسوب می‌شود که فقط مختص سازمان صداوسیما نیست در حقیقت اهل فرهنگ مظلوم‌ترین هستند.

دون شان نوازندگان است که به خاطر عدد و رقم از ارکستر کناره‌گیری کنند

هنوز اتفاقی نیفتاده که نشود آن را کنترل کرد

وی افزود: ما در ارکستر در اردیبهشت فکر می‌کنم ۵ یا ۶ جلسه تمرین برگزار کردیم؛ در فروردین هم از هفته دوم تا یک هفته منتهی به انتخابات نوازندگان دعوت شدند و در تمرینات ارکستر حاضر شدند. اساسا دون شان نوازندگان است که به خاطر عدد و رقم از ارکستر کناره‌گیری کنند و این مطلب صحت ندارد. مشکل مالی نیز در زمینه حقوق نوازندگان ارکستر وجود داشت که دو ماه از حقوق‌شان عقب افتاده بود که یک ماه آن در اردیبهشت پرداخت شد و ماه دوم نیز در حال پرداخت است و شکرخدا هنوز اتفاقی نیفتاده است که نشود آن را کنترل کرد.

ارکستر سمفونیک صداوسیما به امید خدا برای عید فطر اجرا خواهد داشت

محمدباقر معلم در ادامه افزود: ارکستر سمفونیک صداوسیما به امید خدا برای عید فطر اجرایی خواهد داشت که روی شعار سال کار انجام می‌شود و روی "کار آوا" یا "موسیقی‌های کار" در ایران کار می‌کنند که تعدادی از آنها جمع‌آوری شده تا اجرایی داشته باشند.

وی همچنین در مورد قراردادهای اعضای ارکستر عنوان کرد: معمولا قراردادها از تیر ماه به بعد امضا می‌شود. دلیل‌اش هم این است که معمولا ابلاغ بودجه تا خرداد ماه به طول می‌انجامد. قراردادها هر سال با درصدی افزایش بسته می‌شود. از این رو وقتی بودجه در خرداد ابلاغ می‌شود افزایش دستمزدها محاسبه می‌شود و امضای قراردادها به صورت یک ساله تا پایان اسفند در تیر ماه صورت می‌گیرد. قراردادها یک‌ساله هستند منتهی بعد از امضا، مابه‌التفاوت آن به اعضای ارکستر پرداخت می‌شود. ارکسترها چیزی با عنوان کارمند ندارند به این دلیل که اساسا هنر یک مسئله رقابتی محسوب می‌شود تا هنرمند همواره بتواند صندلی را که در ارکستر روی آن می‌نشیند با کیفیت حفظ کند.

معلم افزود: در ماه رمضان معمولا ارکستر تعطیل است مگر اینکه به صورت موردی کار وجود داشته باشد. ما به دو شکل از ارکستر بهره می‌گیریم؛ در واقع یا در راستای تولید آثار ارکسترال و یا برای اجراهای بیرونی از ارکستر بهره گرفته می‌شود. در ماه رمضان کارهای مربوط به تولید آثار ارکسترال متوقف نمی‌شود؛ اما به شکل معمول تمرین ارکستر تعطیل است.

سخنان معلم درحالی مطرح شد که یکی از نوازندگان ارکستر صداوسیما به ایلنا چنین گفت: در سال‌های گذشته معمولا در دهه آخر ماه مبارک رمضان که مصاف با شب‌های در و شهادت امام علی (ع) است تمرینات ارکستر تعطیل شده اما در باقی ماه مبار رمضان تمرینات‌مان برقرار است. ضمن اینکه ارکستر از نیمه‌های اردیبهشت تعطیل شده درحالیکه ماه رمضان از 4 خرداد شروع شده است. یعنی از اواسط اسفند تا امروز تنها سه جلسه تمرین در اردیبهشت داشته‌ایم.

وی تاکید کرد:‌ موضوع این است که بچه‌ها همگی علاقمند هستند کار کنند و این هم حرفه ماست ولی باید فضا جوری باشد که بشود کار کرد.

«بُهت» از خشایار اعتمادی و یاسر داوودیان منتشر شد

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

«بُهت» از خشایار اعتمادی و یاسر داوودیان منتشر شد

قطعه موسیقایی «بُهت» با همکاری مشترک خشایار اعتمادی و یاسر داوودیان، منتشر و در دسترس علاقمندان و مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، ترانه قطعه دوصدایی «بهت» با اجرای خشایار اعتمادی و یاسر داوودیان، توسط سام شرف زاده، هادی زینتی و لیلا اشکانی سروده شده و مرتضی شفیع به همراه خشایار اعتمادی، آهنگسازی آن را بر عهده داشته اند. تنظیم اثر با حامد برادران و نواختن گیتار نیز بر عهده فرشید ادهمی بوده است.

یاسر داوودیان خواننده نام آشنای موسیقی پاپ کشورمان درباره تولید این اثر گفت: بخش اول ملودی این کار، حدود یکسال پیش توسط آقای مرتضی شفیع اتود خورده بود و در قالب اتود باقی مانده بود. پس از آن مدت زیادی با رایزنی های مختلف و مشورت با دوستان موزیسین و ترانه سرا، در صدد اجرای آن به بهترین شکل بودیم، ترانه سرایان زیادی، سروده های شان را در اختیارمان قرار دادند اما آن نتیجه دلخواهی را که می خواستیم و آن فضای عامیانه و لحن ترانه ها را آنطور که می خواستیم دریافت نکرده بودیم.

وی افزود: در نهایت، در یک جمع بندی و توافق، کار را با سه ترانه سرا، سام شرف زاده، هادی زینتی و لیلا اشکانی ضبط کردیم. من در آهنگسازی این قطعه همکاری داشتم اما کلیت ساخت آن توسط خشایار اعتمادی و مرتضی شفیع صورت گرفته است. در حین ساخت و ضبط قطعه، تأثیر و فضا و ملودی آنقدر جذاب و عاطفی و زیبا شده بود که من پیشنهاد همخوانی با خشایار را به او دادم. او هم از این ایده استقبال کرد و خدا را شکر، نتیجه کار هم شد آنچه اکنون می شنوید.

خشایار اعتمادی خواننده و آهنگساز با سابقه و شناخته شده موسیقی کشورمان نیز درباره «بهت» عنوان کرد: اردیبهشت سال گذشته، مرتضی شفیع این قطعه را به صورت یک خط ملودی و یک خط شعر بسیار کوتاه در اختیار من قرار داد. یک پیش ملودی که هنوز سرنوشت مشخصی نداشت و ساخته و پرداخته نشده بود. البته ملودی اول قلب یک اثر است و این را نمی شود انکار کرد. شاعر اثر هم در این مدت زمانِ گذشته، احساسش با احساس شعر دچار فاصله شده بود و نمی توانست کار را ادامه دهد. طبیعتا ملودی هم باید از شعر تبعیت می کرد. پس از گذشت یک سال من به اتفاق یاسر داوودیان که دوست و همراه همیشگی ام است و علاوه بر توانایی اش در کار موسیقی، می توان گفت مشاور بسیار خوبی هم هست، علیرغم اینکه ۱۰ سال از من کوچکتر است اما بسیار با تجربه و استعداد است و دقت خاصی دارد، تصمیم به اجرای مشترک این قطعه گرفتیم.

اعتمادی در ادامه گفت: در نهایت از شاعر اثر اجازه گرفتیم که با ترانه سرایان دیگر هم مشورتی داشته باشیم و از همکاری آنها استفاده کنیم و ادامه کار را با دوستان دیگر، آقای شرف زاده و آقای زینتی هم پیش بردیم. سام شرف زاده بسیار با قریحه و استعداد است و من مطمئنم در آینده همکاری های بیشتری با یکدیگر خواهیم داشت. در این اثر همه دوستان محبت کردند. منیت ها را کنار گذاشتند و بدون اینکه دنبال نام باشند تنها پیگیر اتمام و نتیجه دهی کار به شکل احسن بودند. این کار با حس من و درونیاتم تلفیق شد و به دل من نشست. امیدوارم مخاطبان عزیز هم راضی باشند.

برچسب ها:
فراخوان نخستین دوره بین المللی جشنواره دف نوای رحمت اعلام شد

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

فراخوان نخستین دوره بین المللی جشنواره دف نوای رحمت اعلام شد

سنندج- فراخوان هفتمین جشنواره سراسری دف نوازی «دف نوای رحمت» که نخستین دوره بین المللی این جشنواره نیز هست توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان اعلام شد.

به گزارش خبرنگارمهر، ‌ هفتمین جشنواره سراسری  دف نوازی «دف نوای رحمت» باشعارهنر، همگرایی، مهربانی و نخستین دوره بین المللی این جشنواره  در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی ۱۵ تا ۱۷  شهریور ماه امسال همزمان با عیدین سعیدین قربان و غدیر  در سنندج   برگزار می شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه این جشنواره در سه بخش بین المللی، اصلی و ویژه برگزار می شود، به خبرنگار مهر گفت: این جشنواره  به منظور ترویج مضامین و مفاهیم رفیع اسلامی و انسانی، کشف و حمایت از استعدادهای جوان درراستای  مقابله با تهاجم فرهنگی، خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی،  توجه به موسیقی‌های خانقاهی و عرفانی برگزار می شود.

امین مرادی عنوان کرد: شرایط عمومی و تخصصی جشنواره را در هر یک از بخش های جشنواره در سایت جشنواره به آدرس www. Artsanandaj.com  درج شده است.

وی ادامه داد: علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت مذکور و یا شماره ۰۸۷۳۳۲۴۳۶۲۴ دبیرخانه جشنواره و یا کانال تلگرامی جشنواره به آدرس https://t.me/dafnavaziDafnavayerahmat مراجعه  کنند.

وی به جوایز این دوره از جشنواره را در بخش اصلی گروه نوازی  اشاره کرد و گفت: جایزه گروه اول تندیس  جشنواره  لوح تقدیرومبلغ ۴۰ میلیون ریال، گروه حائز رتبه دوم لوح تدقیر و ۳۰ میلیون ریال و گروه سوم هم لوح تقدیر و ۲۰ میلیون ریال است.

دبیر جشنواره دف نوازی دف نوای رحمت افزود: در بخش ویژه گروه نوازی (مولودی خوانی) به سه گروه برتر جشنواره بدون ترتیب اولویت مبلغ
۲۰ میلیون ریال اهداء خواهد شد.

وی در بخش تک نوازی و در دو رده سنی نوجوان و بزرگسالان گفت : در این دو رده در بخش آقایان و خانم ها هم  جایزه اول تندیس، لوح تقدیر، مبلغ ۱۰ میلیون ریال، جایزه دوم  لوح تقدیر، مبلغ ۷ میلیون ریال وجایزه سوم  هم لوح تقدیر، مبلغ ۵ میلیون ریال است.

مرادی ضمن دعوت از تمامی هنرمندان دف نواز برای حضور در این جشنواره گفت : دبیرخانه جشنواره به آدرس سنندج ،خ فلسطین ،روبروی فرمانداری  حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان تا پایان  ۱۰ مرداد ماه ۹۶ آماده پذیرش آثار هنرمندان سراسر کشور است.

سه‌تار و دیوان‌نوازی رسول نجفیان در "عصر شعر و موسیقی"

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

سه‌تار و دیوان‌نوازی رسول نجفیان در "عصر شعر و موسیقی"

رسول نجفیان قرار است سه‌شنبه‌ها اجرایی از اشعار بزرگان ادبیات زبان فارسی را با نوازندگی سه‌تار و دیوان در باغ موزه هنر ایرانی روی صحنه ببرد.

به گزارش ایلنا، رسول نجفیان که با انتشار آلبوم "رسم زمونه" فعالیت‌های رسمی‌اش را در زمینه موسیقی آغاز کرده بود برنامه‌ای با عنوان "عصر شعر و موسیقی" را روز‌های سه‌شنبه در باغ موزه هنر ایرانی برگزار می‌کند.

در این برنامه که از سیزدهم تیر آغاز می‌شود رسول نجفیان هر سه‌شنبه از ساعت ۲۰ به اجرای حکایت‌هایی از مولانا، پند‌های حکیمانه سعدی شیرازی و غزل‌های عاشقانه حافظ به همراه سه تار و دیوان\‌نوازی خواهد پرداخت.

رسول نجفیان پیش از این آلبوم‌هایی چون "رسم زمونه" ، " بی بی‌جان آهوی زخمی"، "کوچه پس کوچه‌ها" ، " نیایش‌خوانی" و "با عاشورا میگیرم" را منتشر کرده است.

علاقه مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند سه‌شنبه هر هفته از ساعت ۲۰ به باغ موزه هنر ایرانی واقع در میدان تجریش، خیابان دربندی( مقصود بیک)، سه راه دکتر حسابی، شماره ۳۰، مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاع بیشتر با شماره ۲۲۶۸۶۰۶۳ تماس بگیرند.

آدرس

آدرس :

فلکه دوم صادقیه ابتدای اشرفی. اصفهانی خ سازمان آب شرقی. نبش کوهدشت پ 16 ساختمان سارا واحد 8

شماره تماس :

442 80 442

فکس:

442 80 442

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تصویر

آموزشگاه موسیقی شمیم

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرها در خبرنامه سایت آموزشگاه موسیقی شمیم عضو شوید.
ثبت

منو اصلی