• Call Us:۴۴۲-۸۰-۴۴۲

  • Time: ده صبح تا ده شب

بلاگ

مطالب بلاگ...

Notar نوتار

امتیاز کاربران

Rating StarRating StarRating StarRating StarRating Star

رتبه نخست پژوهش‌های کاربردی برای طرح «نوتار» داریوش طلایی

توضیحات داریوش طلایی درباره ساز جدید «نوتار»

آموزشگاه موسیقی شمیم: رتبه نخست پژوهش‌های کاربردی به طرح «نوتار» داریوش طلایی، عضو گروه تخصصی موسیقی فرهنگستان هنر، در گروه تخصصی هنر سی و دومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی اعطا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، جشنواره بین‌المللی خوارزمی هر ساله با هدف شناسایی و معرفی طرح‌های برتر و تقدیر از پژوهشگران و نوآوران برگزار می‌شود که در این دوره از جشنواره، داریوش طلایی از میان ۲۷۱ طرح داخلی، مقام نخست پژوهش‌های کاربردی این جشنواره را به خود اختصاص داد.

داریوش طلایی، عضو هیأت علمی گروه موسیقی دانشگاه تهران، درباره این طرح اظهار کرد: تار ساز تخصصی من است که از کودکی نزد استادان بزرگ و برجسته آموزش دیدم. بیشتر از پنجاه سال است که به طور مداوم با این ساز عجین هستم و تمام مسائل آن را می‌شناسم. حتی با مباحث موسیقیایی و تکنیک ساخت آن نیز آشنایی دارم. با این پیش‌زمینه طرحی که در جشنواره خوارزمی ارائه کردم در مورد ساز تار با عنوان «نوتار» بود.

وی در ادامه گفت: ساز تار به عنوان مهم‌ترین ساز ملی ایرانی علی‌رغم تمامی ویژگی‌های برجسته خود، حداقل از نظر ساختار، برای مطرح شدن در سطح جهانی دارای موانعی چون گرانی، شکل غیر ارگونومیک و دشواری حمل و نقل به دلیل ابعاد نامتقارن است. ساز ابزار کار نوازنده است و من همیشه در جستجوی حل مسائلی بودم که در حوزه این ساز وجود داشت. در این طرح تلاش کردم با حفظ هویت فرهنگی تار، این موانع را برطرف کنم.

استاد طلایی به تشریح ساز «نوتار» پرداخت و افزود: «نوتار» در واقع همان تار سنتی ایرانی است که در کاسة آن تغییرات شکلی و آکوستیکی انجام شده که نه تنها از خصوصیات آکوستیکی آن کاسته نشده؛ بلکه صدا دهی آن سالم‌تر و هارمونیک‌های آن مرتب‌تر شده است. این ساز به گونه‌ای طراحی شد که به عنوان یک وسیله موسیقی از جهات مختلف، همچون «سهولت حمل و نقل»، «سلامتی نوازنده»، «محیط زیست»، تبدیل به سازی بسیار کاربردی‌تر برای عرضه به صحنه جهانی باشد.

این موسیقیدان درباره مشکلات یاد شده، توضیح بیشتر داد: تار سازی است که در حمل و نقل هوایی و حتی مسافرت‌های درون شهری با مشکلات زیادی روبروست. همچنین سلامت نوازندگی و شکل ستون فقرات که در تار با شکل قبلی موجب درد پشت و قوز پشت نوازنده می‌شد در نوتار مرتفع شده است. این ساز از چوب توت ساخته می‌شود و از سازهای گران به شمار می‌رود. برطرف کردن این مشکلات و موانع مستلزم تحقیقات و بررسی‌های بسیار بود. به عنوان مثال تحقیقات آکوستیکی بسیاری در مورد ساز «نوتار» صورت گرفت و حتی نوع متریالی که در این ساز به کار رفته بارها آزمایش شد.

وی درباره ساخت این ساز گفت: با کاستن از عمق کاسه و ایجاد صفحه‌ای مرتعش در پشت آن و با تعبیه سوراخ‌هایی بر روی این صفحه، حجم صدای درونی و بیرونی و انعکاس صدا قابل تنظیم شده و در فرایند ساخت نیز دسترسی به داخل کاسه برای تعیین ضخامت‌ها و تراش کاسه بسیار سهل و امکان‌پذیر شده است.

استاد دایوش طلایی در پایان سخنان خود نسبت به استفاده فراگیر این ساز اظهار امیدواری کرد و گفت: مطمئناً هنرآموزان موسیقی و موسیقی‌دانان اقبال زیادی نسبت به این ساز خواهند داشت و امیدواریم که با نکات مهمی که در ساز نوتار رعایت شده به تولید انبوه نیز دست پیدا کنیم.

Piano Festival Shamim Music فستیوال هنرجویی پیانو شمیم

امتیاز کاربران

Rating StarRating StarRating StarRating StarRating Star

فستیوال هنرجویی نوازندگی پیانو

تعداد هشت اجرا از قطعه canon in dminor

به عنوان اجراهای برتر به بخش نهایی مسابقه راه یافته اند

شما نیز می توانید با انتخاب نفرات اول تا سوم، و نوشتن دلیل انتخابتان، یک رای از سه رای برای انتخاب برترین اجراها داشته باشید.

برآورد رای بینندگان و همراهان ما در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام آموزشگاه موسیقی شمیم، و رای داوران، انتخاب بهترین ها را هیجان انگیزتر می کند

برآورد رای از این مراجع:

یک. رای داور (کارشناس موسیقی)

دو. رای داور (کارشناس موسیقی)

سه. رای شبکه های اجتماعی

 

برای انتخاب به این آدرس ها بروید:

صفحه اینستاگرام آموزشگاه موسیقی شمیم

www.instagram.com/musicshamim

کانال تلگرام آموزشگاه موسیقی شمیم

https://t.me/music_shamim

اجراها به ترتیب شماره ویدیوها:

یک. ستاره اسدی

دو. فرزام خوشنود

سه. مانی احمدی

چهار. مهدی آزاد

پنج. پارمیدا جمشیدی

شش. سارا صادقی

هفت. مریم توپچیان

هشت. ملیکا امیری

منتظر نظرات شما هستیم

آموزشگاه موسیقی شمیم

نهم اسفند ماه نود و هفت

 

Noroz Sabtenam ثبت نام نوروز98

امتیاز کاربران

Rating StarRating StarRating StarRating StarRating Star

شرایط ویژه ثبت نام نوروز 98

شرایط ویژه ثبت نام نوروز 98 اعلام شد.

ثبت نام دو ترم متوالی، با شهریه سال نود و هفت، به همراه یک جلسه رایگان

در صورتی که دو ترم متوالی ثبت نام کنید، بدون در نظر گرفتن افزایش شهریه سال 98، می توانید یک جلسه رایگان نیزهدیه بگیرید.

دو ترم ثبت نام = عدم افزایش شهریه سال 98 + یک جلسه رایگان

شرایط ثبت نام نوروزی تا پانزدهم اسفند 97 برقرار است.

دوم اسفند نود و هفت

 

Alizadeh Hosein حسین علیزاده نمایشگاه ساز

امتیاز کاربران

Rating StarRating StarRating StarRating StarRating Star

حسین علیزاده: تحریم موسیقی خوب جواب داده

«چیزی که می‌دانیم این است که موسیقی از هر نظر شرایط مطلوبی ندارد ولی من می‌گویم این یکی تحریمش خوب جواب داده است. چون در زمینه فعالیت موسیقی، نوازندگان موسیقیدانان جوان بسیار خوبی در سطح ایران هستند.»

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه موسیقی، حسین علیزاده ـ نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران ـ در حاشیه بازدید روز پایانی نمایشگاه «سازخانه» که به همت خانه موسیقی ایران در خانه هنرمندان برگزار شده بود، در گفتگویی خاطرنشان کرد: در ابتدا به همه دست‌اندرکاران این مجموعه خسته نباشید می‌گویم چون می‌دانم گرد هم آمدن این تعداد سازنده ساز کار بسیار دشواری است.

او ادامه داد: چیزی که خیلی آدم را شاد می‌کند این است که هم در زمینه نواختن موسیقی و در دیگر رشته‌های دیگر موسیقی نه تنها در تهران بلکه در شهرستان‌های مختلف هم فعالیت‌های خوبی انجام می‌شود. در این نمایشگاه که مربوط به ساز است، اغلب دوستان از شهرهای دیگر آمده‌اند و حتی نوع ساز هم محدودیت ندارد. مثلا کسی از شهر رشت آمده و ساز ویولن می‌سازد.

این استاد موسیقی ایرانی درباره شرایط کنونی موسیقی در کشور گفت: چیزی که می‌دانیم این است که موسیقی از هر نظر شرایط مطلوبی ندارد ولی من می‌گویم این یکی تحریمش خوب جواب داده است. چون در زمینه فعالیت موسیقی، نوازندگان موسیقیدانان جوان بسیار خوبی در سطح ایران هستند که متاسفانه رسانه‌های ما بیشتر به سراغ کسانی می روند که مشهور هستند و به قول معروف گیشه دارند. ولی همین نمایشگاه ساز یا جشنواره موسیقی جوان همه مژده‌ای است به ملت ایران که آن چیزی که ماندنی است خواهد ماند.

علیزاده به رشد تعداد سازندگان ساز در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم بگوییم چرا سازساز زیاد شده علتش این است که تقاضا زیاد شده است و سازندگان ساز تشویق به این کار می‌شوند. من بسیاری از سازندگان ساز را می‌شناسم که از سازهایشان بسیار استقبال می‌شود و متقاضیان در نوبت هستند.

نکته جالب نمایشگاه، حضور بانوان بود

آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار و سه تار به حضور بانوانان سازنده ساز در نمایشگاه «سازخانه» اشاره کرد و گفت: نکته جالب این نمایشگاه برای من این بود که فکر می‌کنیم سازسازی کاری مردانه است ولی دیدیم بانوانی هم هستند که در این بخش فعالیت می‌کند.

این استاد پیشکسوت موسیقی ایرانی در ادامه سخنانش پیشنهادی را به برگزار کنندگان «سازخانه» ارائه کرد و گفت: متاسفانه در این بازدید نتوانستیم سازها را از نظر صدا بررسی کنیم، اغلب از نظر ظاهری زیبا بودند. پیشنهاد می‌کنم در چنین نمایشگاهی یک روز را به طور اختصاصی برای اهل فن درنظر بگیرند تا کیفیت سازها هم بررسی شود.

علیزاده درباره سازهای ابداعی نیز گفت: سازهای ابداعی کاری فرمایشی نیست، هرکسی می‌تواند دنبال این باشد که چیزی را ابداع کند و فقط باید اصول آن را توضیح دهد تا چیزی من درآوردی از کار در نیاید تا اثرگذار باشد. در طول تاریخ سازهای زیادی ساخته شده که جنبه تجربی داشته ولی شاید از ۱۰۰ ساز ابداع شده حتی یکی هم اثبات پیدا نکرده است.

حسین علیزاده در پایان سخنانش درباره بازدید از نمایشگاه «سازخانه» گفت: ‌آن چیزی که باعث می‌شود من با انرژی زیادی از اینجا بروم این است که شوق دوستان و علاقه حس خوبشان واقعا جای تشویق دارد چون اگر کسی نداند در ایران هستیم و شرایط موسیقی اینگونه است، فکر می‌کند در یکی از آزادترین و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا است که اینقدر به موسیقی شوق دارند و در همه زمینه‌ها فعالیت می‌کنند. من دست همه دست‌اندرکاران و شرکت کنندگان را به گرمی می‌فشارم و امیدوارم همیشه موفق باشند.

دومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی با عنوان «سازخانه» آبان‌ماه در مجموعه گالری های خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

Music Street نوازندگان خیابانی 2

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

گفت‌وگو: علی شیرازی ـ خواننده و پژوهشگر آواز

تقدیر نمادین معاون هنری ارشاد از یک گروه موسیقی خیابانی+ویدئو

در جریان آیین پایانی جشنواره «کتاب و رسانه» معاون امور هنری وزارت ارشاد در یک اقدام نمادین از یک گروه موسیقی خیابانی به نمایندگی از گروه‌های موسیقی شهری تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا، سید محمد مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ عصر روز یکشنبه (۲۷ آبان ماه)، با حضور در اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» که به میزبانی معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه در هفته کتاب برگزار شد، از اعضای گروه موسیقی خیابانی «گیرین دیریم (رؤیای سبز)» تقدیر کرد.

این گروه موسیقی شهری از سوی دست اندرکاران جشنواره کتاب و رسانه برای اجرای موسیقی در آیین اختتامیه دعوت شده بودند.

علیرضا بهرامی ـ دبیر این جشنواره ـ در سخنانی اظهار کرد: دعوت از این گروه موسیقی شهری برای اجرا در این مراسم رسمی به دلیل این است که از جانب رسانه‌های کشور به عنوان میزان‌الحراره جامعه، این پیام را صادر کنیم که نباید فقط هوای این قشر از جوانان برومند و تحصیلکرده جامعه را داشته باشیم، بلکه فراتر از آن، باید قدر این قشر مهم و انکارنشدنی وطن را بدانیم.

مجتبی حسینی ـ معاون هنری ـ که به همراه مجید فروغی ـ مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ به عنوان مهمانان این مراسم حاضر بود، در یک اقدام نمادین، با حضور روی صحنه، با اهدای هدیه‌ای، از منصور شرف‌آبادی ـ سرپرست این گوه موسیقی ـ تقدیر کرد.

شرف‌آبادی نیز در سخنانی کوتاه گفت: ما چند بار نام گروهمان را عوض کردیم، شاید معروف شویم اما این اتفاق نیفتاد. اما افتخار می‌کنیم که به‌ عنوان گروه موسیقی خیابانی فعالیت کنیم. الان هم خیلی خوشحالیم که برای اولین بار در چنین جایگاه رسمی‌ دیده شدیم.

Music Street موسیقی خیابانی رشت

امتیاز کاربران

Rating StarRating StarRating StarRating StarRating Star

دو حقوقدان به ایسنا پاسخ دادند

آیا برخورد با نوازندگان خیابانی در رشت جرم نیست؟

طی روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن سه نوازنده خیابانی در رشت مشغول اجرای موسیقی هستند که ناگهان فردی از پشت، بالای سر نوازندگان حاضر می‌شود، یقه‌شان را می‌گیرد، به زمین می‌اندازد و آنها را بر روی زمین می‌کشد و می‌برد.

به گزارش ایسنا، انتشار این کلیپ در فضای مجازی با واکنش‌های منفی زیادی از سوی مردم و هنرمندان همراه شد. فرماندار رشت نیز که از جمله محکوم کنندگان این اقدام بود، در این باره گفت: «به فرمانده نیروی انتظامی اعلام شد تا ابعاد ماجرا بررسی و متعاقباً پیگیری و اقدامات مقتضی در اسرع وقت صورت گیرد تا رفتار یک شخص موجب لطمه به زحمات و تلاش‌های مدبرانه و شبانه‌روزی فرماندهی و پرسنل نیروی انتظامی در سایر حوزه‌ها نشود.»

اما قانون درباره این نحوه برخورد چه می‌گوید و نظر حقوقدانان در این باره چیست؟

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره ایسنا گفت: خیابان‌ها و کوچه‌ها و به طور کلی شوارع عام به عنوان مشترکات عمومی تعریف می‌شوند. استفاده از مشترکات عمومی جزء حقوق شهروندی همه مردم ایران است. آنچه در این مورد جنبه حقوقی دارد بحث حق تقدم در مشترکات عمومی است. یعنی وقتی کسی مثلاً بر روی نیمکت پارک نشست هیچ کس نمی‌تواند او را ملزم کند که برخیزد و جای خود را به دیگری بدهد. ضوابط حاکم بر استفاده از مشترکات عمومی به وسیله نیروی انتظامی پاسداری می‌شود – یا باید بشود.

وی افزود: کسانی که با استفاده از حق تقدم یا اولویت در استفاده از مشترکات عمومی در جایی مستقر شده‌اند و به انجام کار مشروعی که نه تنها مزاحم دیگران نیست بلکه حتی مورد تأیید و تشویق مردم است مشغولند مصون از تعرض هستند و نیروی انتظامی باید بر فعالیت آنها ناظر باشد و چنانچه کسی مزاحم آنها شد با مزاحم برخورد و از شهروند مشغول عرضه هنر یا خدمت حمایت کند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: موضوع سد معبر و مشاغل مزاحم و امثال اینها مقوله دیگری است، معیار قضاوت جامعه است که وقتی می‌بینیم رهگذران و مردم از حضور کسانی که به عرضه هنر مشغولند، راضی هستند و حتی از بذل مال نسبت به آنها دریغ ندارند این به آن مفهوم است که این افراد نه تنها مزاحم نیستند بلکه باعث تلطیف ذهن و آرامش مردم می‌شوند.

کشاورز تصریح کرد: حال عمل کسی یا کسانی که مزاحم اینگونه افراد می‌شوند خواه مأمور دولت باشند و خواه فرد عادی، مصداق مزاحمت و ممانعت از حق استفاده از مشترکات عمومی است و حسب مورد باید از طریق دادسرای نظامی یا دادسرای عمومی با آن برخورد قانونی شود.

وی گفت: باید توجه داشت اگر این اقدام از طرف مأمورین انتظامی صورت گرفته باشد تخلف و جرمی است که باید با آن برخورد شود و آثارش مرتفع گردد تا تکرار نشود. اما اگر از طرف افراد عادی یا کسانی باشد که در قالب افراد عادی رفته‌اند آنگاه با مشکل بزرگتری مواجه می‌شود زیرا همگان حلم و صبر و بردباری هنرمندان را ندارند و چه بسا کار به دفاع و معارضه بکشد و در این حالت به صورت وضعیتی خواهیم رفت که در تهران به آن «هرکی هرکی» می‌گویند و چنین حالتی در کشوری با نهادهای شناخته و تعریف شده و حاکمیت قانون به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.

علیرضا آذربایجانی نیز در این باره اظهار کرد: در طول چند روز گذشته از جمله کلیپ‌ها و فیلم‌هایی که از طریق موبایل هم این طرف و آن طرف سریعاً پخش شد، فیلمی مربوط به حادثه و واقعه‌ای است که ظاهراً در شهر رشت اتفاق افتاده و در آن چند نفر پسر در کنار خیابان یکی از آهنگ‌های مجاز را می‌خوانند و فردی که هویت وی مجهول است می‌آید و به شکل نامطلوب و غیرعرفی اینها را از روز صندلی که نشسته‌اند پرت کرده، می‌کشد و همراه خود می‌برد.

این وکیل دادگستری افزود: فارغ از اینکه فردی که این اقدام را انجام داده، احتمالاً شخصی از نیروهای رسمی و انتظامی بوده و یا اینکه از افراد معمولی باشد، هیچ شکی وجود ندارد که چنین رفتاری به هیچ عنوان از نظر عرفی و اجتماعی قابل توجیه نیست و اولین نکته‌ای که در مسأله وجود دارد این است که اگر قرار باشد با این شیوه با متخلفی برخورد شود، بر فرض که چنین موضوعی تخلف باشد، آثار منفی که این برخورد در اذهان مردم ایجاد می‌کند هزاران برابر از زمینه مثبت احتمالی برخورد با متخلف بیشتر است و هیچ عقل سلیمی اینگونه رفتار را توجیه نمی‌کند.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی معاونت حقوقی رییس جمهور خاطرنشان کرد: از جهت حقوقی موضوع اقدام این پسرها چون به هیچ عنوان جرم نبوده، تخلفی صورت نگرفته، مزاحمتی برای عبور و مرور مردم ایجاد نکرده و همچنین کسی هم شکایتی نکرده و جرم عمومی نیز محسوب نمی‌شود، نتیجتاً چنین رفتار و مقابله‌ای خودش جرم است و کسی که این کار را انجام داده حسب مورد می‌تواند در قالب ضرب و شتم و فحاشی یا اهانت قابلیت تعقیب را داشته باشد.

آذربایجانی در پاسخ به این سوال که آیا مقامات قضایی باید به این موضوع ورود کنند یا خیر؟ گفت: به طور قطع مقام قضایی با شکایت کسانی که به این شکل مورد صدمه قرار گرفته‌اند مکلف هستند که به این پرونده رسیدگی کنند.

وی تاکید کرد: مشاهده این رفتار در سطح جامعه آنقدر آثار منفی دارد که مقامات قضایی تکلیف دارند در جهت صیانت از حقوق مردم و صیانت از کشور و جمهوری اسلامی با کسانی که این رفتار را داشته و ذهنیت جوانان را نسبت به نیروهای انتظامی منفی می‌کنند، به شدت برخورد کنند.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی معاونت حقوقی رییس جمهور در پایان تصریح کرد: نیروهای انتظامی و قضات دادگستری ما عموماً نیروهای زحمتکش و دلسوزی هستند، چنین رفتاری که توسط شخصی که خود را احتمالاً منتسب به نیروی انتظامی می‌داند باعث می‌شود که ذهنیت عامیانه نسبت به این دسته از انسان‌های زحمتکش منفی شود، بنابراین قضات و نیروهای انتظامی تکلیف دارند با کسانی که این رفتار را انجام می‌دهند، حال چه این رفتار برای ضربه زدن به نیروی انتظامی و دادگستری از روی عمد باشد و یا خدای نکرده از روی جهل و تعصب کورکورانه باشد، به شدت برخورد کنند.

شما اینجا هستید

آخرین نوشته ها

16 اسفند 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
02 اسفند 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
17 بهمن 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
21 دی 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
20 دی 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم

دانستنی های موسیقی

31 مرداد 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
30 مرداد 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم

آدرس و شبکه های اجتماعی

آدرس :

تهران - فلکه دوم صادقیه - اشرفی اصفهانی - تقاطع سازمان آب - اول کوهدشت - ساختمان سارا پلاک16 واحد 8

شماره تماس :

۴۴۲-۸۰-۴۴۲

اینستاگرام:

musicshamim

تلگرام:

t.me/music_shamim

تصویر

Map Shamim Music Ltl نقشه آموزشگاه موسیقی شمیم

تازه ترین ها

16 اسفند 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
08 اسفند 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
02 اسفند 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای سایت لندر در خبرنامه سایت لندر عضو شوید .
Subscribe now