• Call Us:۴۴۲-۸۰-۴۴۲

  • Time: ده صبح تا ده شب

بلاگ

مطالب بلاگ...

Bani Behnam بهنام بانی  ماه عسل Persianartmusic

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

کلیپ جدید بهنام بانی برای ماه رمضان و برنامه ماه عسل منتشر شد+فیلم

تازه‌ترین ترانه و کلیپ بهنام بانی برای ماه مبارک رمضان و برنامه ماه عسل منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تازه‌ترین اثر  بهنام بانی  با ترانه‌ای از روزبه بمانی و آهنگسازی حامد برداران و تهیه کنندگی احسان علیخانی ساخته و منتشر شده است.

https://static0.ilnanews.com/servev2/ZAOMWy5MzZqt/ZM5NDRbiRT5-eRia8rYz91gRX3vIcoHf7otfNPZWXfo,/%D8%A8%D9%87%D9%86%D8%A7%D9%85+%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C+.mp4

 

برچسب ها:
Concert کنسرت رمضانpersianartmusic

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

در گفت‌وگو با رئیس شورای نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی مطرح شد؛

برگزاری کنسرت در رمضان تا روز پانزدهم، منع قانونی ندارد

با آغاز ماه رمضان، ناگهان بر اجرای زنده موسیقی در سالن‌های رسمی، نقطه پایانِ نیم‌بندی گذاشته و همه چیز به پایان این ماه موکول می‌شود اما رئیس شورای نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی می‌گوید تا پانزدهم این ماه، هیچ منع قانونی برای برگزاری کنسرت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نسبت برگزاری کنسرت در ایران و اعیادی که در تقویم رسمی ثبت شده‌اند، همواره تنگاتنگ بوده است و ماه رمضان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

با آغاز این ماه، ناگهان بر اجرای زنده موسیقی در سالن‌های رسمی نقطه پایان نیم‌بندی گذاشته و همه چیز به پایان این ماه موکول می‌شود. هر چند تا پیش از رسیدن به شب‌های قدر در نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم این ماه و ضرورت حفظ حرمت آن‌ها، می‌توان از فاصله زمانی افطار تا سحر برای برگزاری کنسرت به خوبی استفاده کرد اما در کشور ما چنین نیست و ظاهرا چنین هم نخواهد بود.

ماه رمضان در دیگر کشورهای مسلمان‌نشن چون هند، مالزی، کویت، ترکیه، جمهوری‌ آذربایجان، نیجریه، مراکش، افغانستان، پاکستان، مصر، اندونزی، تاجیکستان و... ماهی است برای شاد بودن به بهانه حضور در مهمانی‌ای که میزبانش خداست، مهمانی‌ای که طبیعتا چرخ اقتصاد جامعه را هم بیش از پیش می‌چرخاند و به عنوان مثال در ایران در مورد صنعت سینما با طرح اکران از افطار تا سحر رخ داده است.

شروع ماه مبارک رمضان سال 1439 هجری قمری از امروز، پنجشنبه 27 اردیبهشت است و پایان احتمالی آن پنجشنبه 24 خرداد، در این 29 روز، برگزاری کنسرت یا اساسا دست نمی‌دهد یا بسیار کم‌رنگ است. طبق آن‌چه در جدول زیر می‌بینید محمدرضا ظریف، ارکستر داتا، دو گروه موسیقی نواحی خراسان؛ صبا به سرپرستی خلیل شیری و سیمرغ به سرپرستی میثم قومورلو معروف به میثم افشین در قالب نوای غربت موسیقی خراسان در تهران، ارکستر سمفونیک تهران،  یزدان یکرنگیان، کارن سلاجقه و نینا برزگر در قالب شب پیانوی آهنگسازان معاصر ایرانی، حسین علیشاپور و علیرضا برزگر در قالب ساز و آواز در مکتب تهران و حمید هیراد تنها کسانی هستند که در رمضان 97 اجرا خواهند داشت.

نام خواننده یا گروه یا عنوان کنسرت

مکان

زمان

توضیحات

محمدرضا ظریف

تهران- فرهنگسرای نیاوران

پنجشنبه 27 اردیبهشت، ساعت 21  

رسیتال پیانو

با اجرای قطعاتی از شیلر، لودوویکو اینائودی، یان تیرسن، ییروما، هانس زیمر

ارکستر داتا

تهران- تالار وحدت

پنجشنبه 27 اردیبهشت، ساعت 21

میچکا یغمایی (سنتور)،

مهسا لواسانی (تار)،  

مونا لواسانی (مایستر زهی)،

سحر کمالوند (رباب)،

رامین شویدی، امیرهومن محسنی، حسین نظری و داریوش مرادی (خوانندگان)،   

به همراه اعضای ارکستر داتا

نوای غربت موسیقی خراسان در تهران

تهران- تالار رودکی

پنجشنبه، جمعه و شنبه 27، 28 و 29 اردیبهشت. ساعت 21 و 23

تجلیل از عثمان محمدپرست معروف به عثمان خوافی از استادان دوتارنوازی خراسان

و

اجرای دو گروه موسیقی نواحی خراسان؛ صبا به سرپرستی خلیل شیری و سیمرغ به سرپرستی میثم قومورلو معروف به میثم افشین.

 در صورت استقبال مخاطبان و باز شدن سانس های دیگر گروه ژنده پیل به سرپرستی احمد شامی شهدآبادی هم به اجرا خواهد پرداخت.

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی

تهران- تالار وحدت

جمعه 28 اردیبهشت، ساعت 21:30

اجرای قطعاتی از 

بتهوون:

اورتور کریولان  اپوس 62

 موتسارت :

سمفونی شماره 40

دورژاک :

سمفونی شماره 9

L. BEETHOVEN :

Coriolan Overture

Op. 62

W. A. MOZART :

Symphony no. 40

A. DEVORAK :

Symphony no. 9

حمید هیراد

جزیره کیش- تالار شهر

پنجشنبه 27 اردیبهشت- ساعت 23:59

 

شب پیانوی آهنگسازان معاصر ایرانی

تهران- تالار رودکی

پنجشنبه سوم خرداد- ساعت 21

نوازندگان پیانو: یزدان یکرنگیان، کارن سلاجقه و نینا برزگر

ساز و آواز

تهران- مکتب تهران

جمعه 28 اردیبهشت- ساعت 17:30

حسین علیشاپور (آواز)،

علیرضا برزگر (سنتور)

ابوالفضل صادقی‌نژاد (رئیس شورای نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در مورد صدور مجوز برگزاری کنسرت در ماه رمضان به خبرگزاری ایلنا گفت: دفتر موسیقی همواره آمادگی دارد با کسانی که متقاضی برگزاری کنسرت در این ماه هستند، نهایت همکاری را انجام دهد ولی یکسری قوانین و مقرراتی هم هست که طبق روال هر سال باید رعایت شود. این قوانین و مقررات عبارت است از اینکه اجرای زنده موسیقی از اول تا پانزدهم ماه مبارک رمضان برابر با دهم خرداد یعنی تا شبِ مبارکِ تولد امام حسن مجتبی (ع) هیچ مشکلی ندارد و درخواست‌ها طبق روال از نظر محتوایی و ارزش موسیقایی بررسی و روال قانونی و اداری را طی می‌کنند اما از شانزدهم رمضان به بعد یعنی از یازدهم خرداد با توجه به نزدیک شدن به شب‌های قدر به شکلی طبیعی از یکسو درخواستی برای برگزاری کنسرت نیست و ازسوی دیگر تقاضایی هم برای تماشا وجود ندارد.

او ادامه داد: طبق دستور علی ترابی و طبق قانون، مانند هر سال تا پانزدهم رمضان هر درخواستی را که برای برگزاری کنسرت به دستمان برسد اعم از موسیقی پاپ و راک، موسیقی اصیل ایرانی، کلاسیک یا نواحی و اقوام بررسی می‌کنیم، هر چند که ترجیح‌مان موسیقی ایرانی، سنتی، مقامی، محلی و نواحی است، چون گمان می‌کنیم مخاطب در این ماه این گونه از موسیقی را بیشتر می‌پسندد ولی اگر کسی هم درخواست برگزاری کنسرت پاپ داشته باشد هم هیچ مشکلی وجود ندارد. هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد، اما بعضی چیزها عرف است و گاهی قدرت عرف از قدرت قانون بیشتر است، چون دلی است و با دل رعایت می‌شود نه با اجبار و الزامی که در رعایت قانون هست.

صادقی‌نژاد در پایان گفت: جدا از این، قطعا حفظ حرمت شب‌های قدر؛ نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان هم که امری واجب است و از پانزدهم رمضان که می‌گذریم، برگزاری کنسرت موکول می‌شود به پس از عید فطر اما تاکید می‌کنم تا نیمه ماه مبارک رمضان برابر با دهم خرداد هیچ منع قانونی برای برگزاری هیچ نوع کنسرتی وجود ندارد.

برچسب ها:
Avaz آیین آواز Persianartmusic

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

در «آیین آواز» مطرح شد:

خودآموختگی در آواز؛ آری یا نه؟

بیست‌ویکمین نشست تخصصی آموزشی و ماهانۀ آیین آواز در حالی برگزار شد که کسالت ناگهانی مهمان ویژه این ماه، ساعتی قبل از شروع برنامه او را به اورژانس کشاند و باعث شد موضوع این نشست از «یک آواز امروزی چگونه باید باشد» به «خودآموختگی در آواز» تغییر پیدا کند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این برنامه اعلام شد حسن گلپایگانی ـ مدرس آواز ـ که قرار بود به عنوان مهمان ویژه «آیین آواز» حضور داشته باشد، به دلیل کسالت به اورژانس منتقل شده اما حال او رو به بهبود است و خوشبختانه خطری متوجه سلامتی او نیست.

بعد هم گفته شد که با غیبت گلپایگانی برنامه رونمایی از کتاب «ردیف موسیقی ایران» به روایت این مدرس آواز و به کوشش حجت عبدی به اولین نشستی که گلپایگانی بتواند حضور پیدا کند موکول خواهد شد.

علی شیرازی ـ کارشناس مجری برنامه ـ سپس توضیح داد که با توجه به حضور مرتضی غزنوی ـ خواننده آواز ـ در سالن و ضمن مشورت با او، هر دو بر سر ارائه بحث با موضوع «خودآموختگی در آواز ایرانی» به توافق رسیده‌اند.

غزنوی در این‌باره اظهار کرد: هنر ایرانی به طور عام، قطعاً نیاز به بهره‌مندی مداوم از استاد به همراه مراقبت از خود و پرهیز همیشگی از بسیاری کارها و چیزهایی دارد که به هنر آدم لطمه وارد می‌کند.

او اضافه کرد: بنا به مصداق شعر ارزشمند مولوی که می‌گوید «هیچ کس از پیش خود چیزی نشد/ هیچ آهن خنجر تیزی نشد. هیچ قنادی نشد استاد کار/ تا که شاگرد شکر ریزی نشد. هیچ آوازی نشد آوای عشق /تا که آن آواز را سازی نشد» من به هیچ عنوان خودآموختگی در آواز ایرانی را قبول ندارم و سخت به وجود همیشگی استاد یا استادانی از رشته‌های مرتبط با موسیقی و آواز در کنار هنرجوی طالب این هنر معتقدم.

در ادامه شیرازی با بیان اینکه به خودآموختگی در آواز ایرانی معتقد است، گفت: معتقدم بخش مهمی از منازل جویندگی در آواز و موسیقی ملی ما با همین خودآموختگی عجین و آمیخته است.

او بیان کرد: چند سال پیش که استاد نادر گلچین هنوز زنده بود برای نگارش مقاله‌ای درباره او برای ماهنامه هنر موسیقی مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم. آنجا متوجه شدم که استاد در آواز، هیچ استاد مستقیمی نداشته است. او در آن مصاحبه گفت موسیقی را همین‌طوری ذره ذره و از طریق خواندن مداوم و فراگیری تدریجی گوشه‌ها و دستگاه‌ها به همراه چند نوازنده در شهرشان رشت آموخته است. بعد هم به شیوه استاد متقدم‌تر از خودش یعنی زنده‌یاد بنان علاقه‌مند شده و کم‌کم به آن صدای حریروش و نرم و لطیف دست یافته و شیوه خودش را پیدا کرده است.

شیرازی که عصر ۲۵ اردیبهشت‌ ماه در فرهنگسرای ارسباران سخن می‌گفت، تاکید کرد: منظور من به هیچ وجه خودآموختگی از ابتدای کار یادگیری نبوده و نیست. مگر چند نفر این استعداد شگفت و اقبال بلند را دارند که نادر گلچین بشوند؟ منظور من از خودآموختگی مرحله پس از فراگیری ردیف است که بزرگانی مثل جلیل شهناز و ایرج خواجه‌امیری در پی آشنایی جدی با ردیف موسیقی‌مان این راه را در پیش گرفتند و به چنان جایگاه بلندی رسیدند.

سپس غزنوی گفت: من معتقدم ردیف آوازی ما آنقدر در خودش نکته نهفته دارد که سال‌ها و بلکه دهه‌ها باید با آن ممارست کرد و از آن آموخت؛ بنابراین همچنان مجالی برای خودآموختگی نمی‌بینم.

علی رستمیان، محمدابراهیم ذوالقدر، میلاد کیایی، محمد ملاآقایی، محمدرضا نوابی، منوچهر سهیلی، شیرین حیات‌بخش، علی عظیمی‌نژادان، علی اصغر میرآخوری، آرمان غزنوی، عبدالعظیم زرین‌کوب، علی اصغر فروزان‌فر، منصور رسولی، سعید ناظمی، مسعود میرزاحیدر، محمد قزلباش، امیر شرفیان، علی اصغر حجازی، مهدی صبور، محمود حشمت، مسعود عرب، مهیار سهیلی، حجت عبدی و علی اکبر کهربایی از جمله هنرمندان و فرهیختگان حاضر در این نشست بودند.

در پایان، مجری برنامه اعلام کرد که بیست و دومین نشست آیین آواز از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۹ خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

Aghili Salar سالار عقیلی15 Persianartmusic

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

جزئیاتی از سرودهای تیم ملی فوتبال در جام جهانی از زبان سالار عقیلی/از 11 ستاره‌ای که قرار است بدرخشند تا پَر کشیدن پرچم ایران از بام جهان

سالار عقیلی از جزئیات دو سرودی که برای حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی خوانده است، گفت، یکی با مطلع «گل می‌دمد از خاک وطن در شب میدان، پرمی‌کشد از بامِ جهان، پرچم ایران» و دیگری با نام «11 ستاره».

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز یکشنبه (30 اردیبهشت) در تالار وحدت شاهد رونمایی از دو سرودی خواهیم بود که توسط سالار عقیلی در همکاری با ترکیبی از ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به رهبری شهرداد روحانی به مناسبت حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی خوانده شده است.

عقیلی در گفت‌وگو با ایلنا درباره سابقه همکاری‌اش با ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک گفت: من هم سابقه همکاری با ارکستر ملی را در کارنامه‌ام دارم و هم سابقه کار با ارکستر سمفونیک را. سابقه کار کردنم با ارکستر ملی به سال 84 برمی‌گردد، زمانی که رهبری این ارکستر برعهده فرهاد فخرالدینی بود، این همکاری در سال 96 به رهبری فریدون شهبازیان نیز تکرار شد. در مورد ارکستر سمفونیک هم در کنار رهبرانی چون نادر مشایخی و مجید انتظامی بوده‌ام. در سال 85 (2006) کنسرتی به رهبری مشایخی در اوسنابروک و مونیخ آلمان داشتیم که طی آن سمفونی «مولانا» و «فیه مافیه» را اجرا کردیم. با شهرداد روحانی نیز از قدیم رفت‌وآمد خانوادگی داشته‌ام اما اولین بار است که با یکدیگر همکاری می‌کنیم.

او در مورد اینکه آیا در اجرای سرودهای ساخته شده برای تیم ملی قرار است ترکیبی از ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی همراهی‌اش کنند یا ماجرا به گونه‌ای دیگر پیش خواهد رفت، هم گفت: همان‌طور که می‌دانید رَنگ و سازبندی ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک اساسا با یکدیگر متفاوتند و در اولی از سازهای ایرانی و سنتی چون سنتور، تار، تنبک، نی و... استفاده می‌شود که بنا بر صلاحدید رهبر کنار هم می‌نشینند و به اجرای آثار ملی می‌پردازند که نشانگر موسیقی ملی ما است. در ارکستر سمفونیک اما با یک سازبندی متفاوت به اجرای سمفونی‌های شناخته‌شده و آثار کلاسیک مطرح جهانی پرداخته می‌شود. در قطعاتی که من برای تیم ملی خواهم خواند سازهای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی کنار یکدیگر می‌نشینند و شهرداد روحانی رهبری آن‌ها را برعهده می‌گیرد. این همنشینی دو ارکستر به این دلیل است که کاری که ما قرار است انجام بدهیم هم ملی و هم فراملی است و در آثاری که من اجرا می‌کنم به حضور سازهای سنتی هم نیاز است.

او تصریح کرد: این تلفیق قراری بوده که من و ارکستر با هم گذاشته‌ایم اما چون هنوز تمرین مشترکی نداشته‌ایم و فردا، سه‌شنبه 25 یا پس‌فردا، چهارشنبه 26 اردیبهشت اولین جلسه تمرین‌مان خواهد بود، از چند و چون آن اطمینانی صد در صد ندارم. ارکستر اکنون در حال تمرین است و ما هم دو قطعه‌ای را که من باید بخوانم ضبط کرده‌ایم اما هنوز جلسه تمرین مشترکی نداشته‌ایم.

خواننده قطعه بارها شنیده شده «وطنم ای شکوه پابرجا» در مورد جزئیات قطعاتی که برای تیم ملی خوانده است هم گفت: یکی از قطعه‌ها «11 ستاره» نام دارد و از ساخته‌‍‌های بابک زرین است. شاعر این قطعه احسان افشاری، شاعری جوان و مستعد است که من در جمعی شعری از او شنیدم و همان شعر باعث شد دعوتش کنم تا شعر سرود تیم ملی را بگوید. آشنایی ما به یک سال پیش برمی‌گردد، در یکی از جلسات خانه شعر، شعری خواند که به شدت تحت‌تاثیرم قرار داد، بعد از یک سال مجددا دیداری دست داد و از او برای همکاری دعوت کردم. یکی از ابیات این شعر را هم برایتان می‌خوانم؛ «بعد از هزار و یک شب با همتی دوباره، بعد از هزار و یک شب با همتی دوباره، در صحنه می‌درخشیم با 11 ستاره».

خواننده قطعه «وطنم» با مطلع «نام جاوید وطن/ صبح امید وطن/ جلوه کن در آسمان/ همچو مهر جاودان...» در مورد قطعه دومی که برای تیم ملی خوانده است، توضیح داد: قطعه دوم از ساخته‌های فریدون شهبازیان است در دستگاه ماهور، با شعری زیبا از عبدالجبار کاکایی. این قطعه در فضای موسیقی ملی و سنتی می‌گذرد و با کار اول که ریتم تندتری دارد متفاوت است. در واقع تلاش من این بود که همه نوع سلیقه‌ای را در خواندن این دو قطعه در نظر بگریم. مطلع قطعه دوم نیز به این صورت است؛ «گل می‌دمد از خاک وطن در شب میدان، پر می‌کشد از بامِ جهان، پرچم ایران».  

عقیلی در موردش سفرش به روسیه هم گفت: طبق قرارمان، هر چند که در کشور ما نمی‌شود هیچ چیز را به صورت قطعی اعلام کرد، سه اجرا در روسیه خواهیم داشت که قبل از بازی‌های تیم ملی ایران در شهرهای مختلف این کشور اجرایشان خواهیم کرد.

او در پایان در مورد نظرش نسبت به آن در روسیه بر تیم ملی خواهد گذشت هم گفت: انشاالله با درایت کارلوس کی‌روش، بچه‌هایمان اتفاقات خوبی را رقم خواهند زد و ما هم تخمینی نمی‌زنیم و تنها برای این 11 ستاره دعا می‌کنیم که نتایج خوبی بگیرند. هر چند راه پیدا کردن به جام جهانی و حضور در این رویداد بین‌المللی فی‌النفسه بسیار مهم است.

Yasari Javad جواد یساری Persianartmusic

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

ماجرای خبر مجوز گرفتن «جواد یساری» چه بود؟

در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی خبری منتشر شد که روی پوستر یک فیلم کمدی-رمانتیک نام «جواد یساری» به عنوان خواننده آمده و این خواننده کوچه‌بازاری «مجوز» گرفته است. اما دفتر موسیقی این مجوز را تکذیب کرد و تهیه‌کننده فیلم، این موضوع را «حاشیه» دانست.

به گزارش ایسنا، این موضوع درنهایت تکذیبیه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دنبال داشت که در آن اعلام شده است «موسیقی فیلم "دشمن زن" با صدای جواد یساری از دفتر موسیقی مجوز ندارد و هیچ پرونده‌ای برای دریافت مجوز آن در این دفتر ثبت نشده است

همچنین  حسین فرح‌بخش ـ یکی از تهیه‌کنندگان فیلم دشمن زن ـ  با بیان اینکه پوستر یاد شده، پوستر اصلی فیلم نیست، به ایسنا گفت: این‌ها حاشیه است، جدی نگیرید. این‌ها را درست کرده‌اند. در پوستر اصلی و رسمی فیلم نام جواد یساری نیامده است که ما آن را انتشار دادیم

او در پاسخ به این پرسش که آیا از صدای یساری در این فیلم استفاده شده یا قرار است استفاده شود؟ بیان کرد: هنوز هیچ‌چیز معلوم نیست

برچسب ها:
Farajalipor فرج علیپور3 Persianartmusic

Rating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star BlankRating Star Blank

در گفت‌وگو با سفیر فرهنگی دیار مفرغ و تال و بلوط مطرح شد؛

صداوسیما کارهایی را که خودش تولید کرده هم، غیرقابل پخش اعلام می‌کند!

فرج علیپور می‌گوید چند وقت پیش یک برگه به پسرش داده بودند از تولیدات گره تال در صداوسیما که جلوی همه نوشته شده بوده غیرقابل پخش! کارهایی که خود سازمان برای تولیدشان هزینه کرده‌ بود و حالا به عنوان غیرقابل پخش ثبت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرج علیپور، نوازنده کمانچه، خواننده و بداهه‌نواز موسیقی مقامی لرستان، دارنده نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) و سفیر فرهنگی دیار مفرغ و تال و بلوط در کنار پسرانش مسلم و میلاد، اولی سرپرست گروه و نوازنده کمانچه و دیگری تنظیم‌کننده قطعات و نوازنده تار و سایر اعضای گروه موسیقی تال، امروز، جمعه 21 اردیبهشت ساعت 20:30 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه می‌روند تا همچون سال‌های پیش با تمرکز بر زنان لر، آیین پوشیدن گُلوَنی (سربند لری) را در کنسرتی با عنوان جشن بزرگ دختران لر گرامی بدارند.

طبق آنچه رضا ساکی، روزنامه‌نگار و از پیگیران ثبت روزی به نام گلونی می‌گوید: گلونی تلفیقی از شعر و فرهنگ و موسیقی است. در لرستان وقتی کسی می‌میرد، روی جنازه‌اش گلونی می‌کشند. عروس هم که می‌شود، به او گلونی‌های رنگی می‌دهند... براساس یک ایده و به همت جمعی از دختران خرم‌آبادی، روز 26 اردیبهشت 1393 به ‌عنوان روز گلونی نام‌گذاری و قرار شد هر سال بهار، دختران لر با به ‌سر کردن آن، این پوشش اصیل و زیبا را به دیگران معرفی کنند.  

فرج علیپور که کنسرت 21 اردیبهشت او، جشن بزرگ دختران لر نام دارد، در جواب این سوال که اصول و آدابی که از او روی صحنه می‌بینیم چقدر از موسیقی خطه لرستان گرفته شده و چقدر شخصی است، در رابطه با این تاثیر و تاثرات گفت: ما فرهنگ لرستان و آداب و رسومش را بسیار دوست داریم و معتقدیم باید سفیری برای استان‌مان باشیم. در حوزه موسیقی هنرمندان بسیاری داریم، چه نوازنده و چه خواننده که هر کدام تمرکزشان بر چیزی است که دغدغه‌شان است ولی من و خانواده‌ام تمام انرژی‌مان را بر حفظ فرهنگ و رسم و رسوم و آداب خطه خودمان گذاشته‌ایم؛ چه در شعر، چه در موسیقی، چه در پوشش و...

او در مورد اینکه نوآوری‌هایی که در گروه تال شاهدش هستیم در نسبت با این تاکید بر حفظ سنت چگونه تعریف می‌شود هم گفت: ما اگر زمانی سازی هم اضافه کرده‌ایم برای این بوده است که حجم موسیقی‌ ارکسترمان را افزایش دهیم. به عنوان مثال اگر گیتار بیسی آورده‌ایم، برای این بوده که در خدمت سرنا و کمانچه قرار بگیرد و تاکید داریم که موسیقی فولکلورمان به هیچ عنوان صدمه نبیند. چه من و چه فرزندانم همیشه این مسئله را به خودمان گوشزد می‌کنیم که آنچه در دست ماست باید برای آیندگان حفظ شود.

علیپور به شوخی ادامه داد: الان در لرستان، بچه‌های کوچک دیگر لری که حرف نمی‌زنند هیچ، فارسی هم حرف نمی‌زنند و به سراغ انگلیسی رفته‌اند. من در خانه‌ از روز اول با بچه‌هایم لری صحبت کرده‌ام و نوه‌هایم هم الان همین طورند، با وجود این که مادرهای بعضی‌شان لر نیستند.

چند وقت پیش یک برگه به پسرم داده بودند از تولیدات ما در صداوسیما، جلوی همه نوشته بودند غیرقابل پخش! کارهایی که خود سازمان برای تولیدشان هزینه کرده‌ بود و حالا به عنوان غیرقابل پخش ثبت شده‌اند

این کمانچه‌نواز در مورد تاکیدش بر آیین گلونی در کنسرت‌های اردیبهشت‌ماه گروه تال که چندین سال است برگزار می‌شود هم توضیح داد: ببینید موسیقی من و شعرهایی که تا به حال خوانده‌ام برگرفته از همان آداب و رسوم و فرهنگ مردم است که از روستاها پیدا کرده‌ام و از قدیمی‌ها، چیزهایی که از یاد رفته بودند. من کلماتی پیدا کرده‌ام که خیلی از آدم‌های نسل جدید نه تنها نمی‌دانند ریشه‌شان چیست که معنی‌شان را هم نمی‌دانند.

او افزود: گلونی هم به همین صورت است. بعد از اینکه دوستان‌مان، زحمت کشیدند و ثبتش کردند، ما هم به پیشنهاد پسرم، مسلم در موردش آهنگ ساختیم.

او در مورد اینکه آیا تا به حال تلاش خودش و خانواده‌اش؛ مسلم و میلاد علیپور برای حفظ این فرهنگ و آداب و رسوم از سوی جایی مورد حمایت قرار گرفته است یا خیر گفت: ما حمایت که نمی‌شویم، هیچ، مشکلاتی هم برایمان به وجود می‌آورند. تمام کارهایی که می‌کنیم حاصل تلاش خودم، بچه‌هایم و دوستانی است که با ما همکاری می‌کنند. وگرنه هیچ ارگانی، هیچ کمکی به ما نمی‌کند. البته که جا دارد از حمایت همشهری‌ها و هم‌استانی‌هایم تشکر کنم، که تا به حال هیچ وقت تنهایمان نگذاشته‌اند. همیشه در سالن هم گفته‌ام؛ اول خدا و بعد این مردمند که به ما کمک می‌کنند.

او در جواب اینکه آیا می‌توان این اتفاق را حاصل مذمت کردن هنر دولتی از سوی برخی هنرمندان و سوءاستفاده همه دولت‌ها در همه این سال‌ها از این موضوع برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود و به دست فراموشی سپردن وظایفشان در حمایت از هنرمندان دانست یا خیر هم گفت: الان هر کسی باید هزینه خودش را خودش دربیاورد و از طرف هیچ کجا ساپورت نمی‌شود. یک زمانی یک سری کارهای مناسبتی در صداوسیما ضبط می‌شد و گاهی ما را هم خبر می‌کردند، ولی آن‌ را هم جمع کرده‌اند، یا به شکلی محدود به عده‌ای خاص می‌سپرند. الان نزدیک پنج، شش است که خودِ من کارهایم از صداوسیما پخش نمی‌شود. چند وقت پیش یک برگه به پسرم داده بودند از تولیدات ما در صداوسیما، جلوی همه نوشته بودند غیرقابل پخش! کارهایی که خود سازمان برای تولیدشان هزینه کرده‌ بود و حالا به عنوان غیرقابل پخش ثبت شده‌اند. بالاخره ما کارمان را کرده‌ایم و در دسترس مردم هم هست چه آن‌ها از تلویزیون پخشش کنند و چه نکنند، فعلا هم لِکِ لِکی (حرکتی آهسته) می‌کنیم تا ببینیم بعدا چه می‌شود.

من خیلی خوشحالم که موسیقی‌مان این قدر گل کرده و این قدر طرفدار دارد که بهترین تلویزیون‌های دنیا پخشش می‌کنند ولی چرا تلویزیون خودمان کار ما را ضبط و پخش نمی‌کند؟! وقتی این‌ها این کار را نمی‌کنند، یک غریبه می‌آید انجامش می‌دهد، غریبه هم که خودش، به میل خودش و بدون درخواست ما می‌آید، باید به داخلی‌ها جواب بدهیم که چرا آمدهعلیپور افزود: ما هر جا برویم هم، همین موسیقی را که در ایران اجرا می‌کنیم، اجرا خواهیم کرد. کنسرت خارج از کشور هم که می‌رویم همین را اجرا می‌کنیم. ما مردِ سیاست نیستیم! هر کس دیگری هم که بیاید همینیم، ساز می‌زنیم و کنسرتی می‌دهیم که زندگی‌مان بچرخد. من هم می‌توانستم مثل خیلی‌ها، خیلی زودتر از این داستان‌ها از ایران بروم ولی چون وطنم را دوست دارم، نمی‌توانم در هیچ جای دیگری زندگی کنم. هر کجا هم رفته‌ام، موسیقی‌ام را اجرا کرده‌ام و برگشته‌ام.

او ادامه داد: ما در آلمان برنامه داشتیم، در برلین، آمدند فیلمبرداری کردند و بردند در شبکه‌هایشان پخش کردند. من خیلی خوشحالم که موسیقی‌مان این قدر گل کرده و این قدر طرفدار دارد که بهترین تلویزیون‌های دنیا پخشش می‌کنند ولی چرا تلویزیون خودمان کار ما را ضبط و پخش نمی‌کند؟! وقتی این‌ها این کار را نمی‌کنند، یک غریبه می‌آید انجامش می‌دهد، غریبه هم که خودش، به میل خودش و بدون درخواست ما می‌آید، باید به داخلی‌ها جواب بدهیم که چرا آمده! یعنی این‌ها خودشان پیش‌قدم نمی‌شوند و انتظار دارند هیچ کس دیگری هم این کار را انجام ندهد. من کار موسیقی‌ام را انجام می‌دهم و هیچ موقع هم نه می‌خواهم عضو شورا شوم، نه نماینده مجلس، نه وزیر و وکیل، من فقط کمانچه می‌زنم و می‌خوانم. یعنی کارم همین است.

میلاد علیپور، تنظیم‌کننده قطعات و نوازنده تار نیز در مورد کنسرت گلونی گفت: از ویژگی‌های کنسرتی که 21 اردیبهشت روی صحنه خواهیم برد، می‌توان به حضور همخوان‌های خانم اشاره کرد و اینکه در این سری از کنسرت‌ها تمرکز تال بر حضور خانم‌ها است.

او در مورد تاکید گروه تال بر حفظ آیین‌ها و سنت‌ها هم توضیح داد: ما همگی بر این نکته تاکید داریم که به عنوان مثال اگر می‌خواهیم چیز نویی در کنار قلعه فلک‌الافلاک بسازیم، اول باید خود قلعه را به خوبی و درستی حفظ کنیم و هنگام ساختن آن چیز نو به این نکته دقت کنیم که قلعه آسیبی نرسد و در واقع این چیز جدید در خدمت آن قلعه قدیمی باشد، نه برعکس. پس ما همیشه اصالتمان را حفظ می‌کنیم، یعنی اگر گیتاربیس هم داریم از نوازنده‌اش می‌خواهیم از آکوردهای پاپ استفاده نکند. در واقع حضور او برای همساز شدن با هیجانی است که از تماشاگران می‌گیریم و برای افزایش حجم صدای ارکستر و قرار نیست کار عجیب و غریبی انجام دهد.

مسلم علیپور، سرپرست گروه تال و نوازنده کمانچه نیز گفت: فکر می‌کنم این ششمین یا هفتمین سالی باشد که کنسرت گلونی را برگزار می‌کنیم. وقتی رضا ساکی به ما گفت که می‌خواهد روزی را به نام گلونی ثبت کند، پیشنهاد برگزار کردن کنسرتی در نسبت با آن از طرف من و گروه تال داده شد. من به شکل کلی دوست دارم آن‌چه را فرزندانمان حتی نامش را نمی‌دانند زنده نگه داریم.

او در جواب این سوال که چرا چنین کنسرتی را در خرم‌آباد و منطقه لرنشین برگزار نمی‌کند هم توضیح داد: خیلی‌ها می‌پرسند چرا در لرستان برگزارش نمی‌کنید؟! یک بار در لرستان برگزار کردیم و فیلمی پخش شد که به واسطه‌اش مدعی شدند مخاطبانمان حجابشان را رعایت نکرده‌اند. وگرنه ما خودمان دوست داریم کنسرت گلونی را در خود منطقه و در خود خرم‌آباد برگزار کنیم. ولی مجبوریم در تهران روی صحنه ببریمش چون راحت‌تر مجوز می‌گیریم.

علیپور ضمن اعلام این خبر که ظاهرا قرار است تابستان سال جاری کنسرتی در بروجرد از شهرهای استان لرستان داشته باشند در مورد آنچه در کنسرت 21 اردیبهشت گروه تال در سالن میلاد نمایشگاه خواهیم شنید، گفت: هشت قطعه جدید از کارهای پدر که هیچ وقت روی صحنه اجرایشان نکرده بود انتخاب کرده‌ایم، کارهایی که در آلبوم‌هایش هست ولی هیچ‌گاه در کنسرت‌هایش نبوده است. آهنگ‌هایی شاد و پرانرژی با محوریت زنان و هچنین سولوی کمانچه، سولوی سه پا و دو پا که پدر همراه با نوازنده سرنا اجرا خواهد کرد.

او در مورد برنامه‌های آینده گروه تال هم گفت: برنامه بعدی ما در تابستان در تالار وحدت خواهد بود. شهر تهران به میزبانی از گروه تال در سه مقطع زمانی در هر سال عادت کرده است، یکی همین کنسرت گلونی در بهار، دیگری کنسرتی در تابستان در تالار وحدت و سومی کنسرت‌مان به مناسب شب یلدا.

برچسب ها:
شما اینجا هستید

آخرین نوشته ها

26 ارديبهشت 1398 / آموزشگاه موسیقی شمیم
15 فروردين 1398 / آموزشگاه موسیقی شمیم
16 اسفند 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
02 اسفند 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
17 بهمن 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
21 دی 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم

دانستنی های موسیقی

31 مرداد 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم
30 مرداد 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم

آدرس و شبکه های اجتماعی

آدرس :

تهران - فلکه دوم صادقیه - اشرفی اصفهانی - تقاطع سازمان آب - اول کوهدشت - ساختمان سارا پلاک16 واحد 8

شماره تماس :

۴۴۲-۸۰-۴۴۲

اینستاگرام:

musicshamim

تلگرام:

t.me/music_shamim

تصویر

Map Shamim Music Ltl نقشه آموزشگاه موسیقی شمیم

تازه ترین ها

26 ارديبهشت 1398 / آموزشگاه موسیقی شمیم
15 فروردين 1398 / آموزشگاه موسیقی شمیم
16 اسفند 1397 / آموزشگاه موسیقی شمیم

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای سایت لندر در خبرنامه سایت لندر عضو شوید .
Subscribe now